Taktylne doświadczanie transseksualnej cielesności. Przeżycia bohatera filmowego a ukłucia psychosomatyczne odbiorcy
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kujawska-Kot, Anna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 353, Studia Poetica 10 (2022), s. [236]-249
Język: pl
Słowa kluczowe:
bohater transseksualnydoświadczanie cielesności
taktylność
performans
kognitywna teoria emocji
transsexual character
experiencing corporeality
tactfulness
performance
cognitive theory of emotions
Data: 2022
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Autorka artykułu, badając cielesne doświadczenia bohatera transseksualnego w trakcie procesu korekty płci, stawia
tezę o możliwości intuicyjnego, uczuciowego i taktylnego zbliżenia się do jego somatycznych przeżyć. W filmowych
rozpoznaniach odwołuje się do: kognitywnej teorii emocji Murraya Smitha, symultaniczności zmysłów (Juhani
Pallasmaa), rozumienia kina jako namacalnego doświadczenia (Thomas Elsaesser, Malte Hagener, Vivian Sobchack).
Stosuje między innymi paralelę między ciałem transbohatera a performansem, by sprowokować odbiorcę do bardziej
emocjonalnego podejścia, w którym ukłucia psychosomatyczne, empatia, haptyczna wyobraźnia odgrywają kluczową rolę. While examining the bodily experiences of the transsexual character during the process of gender correction the
author of the article puts forward the thesis about the possibility of intuitive, emotional and tactile approach to
his somatic experiences. In film recognitions she refers to: Murray Smith’s cognitive theory of emotions, senses
simultaneity (Juhani Pallasmaa), understanding of movies as a tangible experience (Thomas Elsaesser, Malte Hagener,
Vivian Sobchack). Among others the author uses a parallel between the transcharacter’s body and the performance to
provoke the viewer to a more emotional approach in which psychosomatic stings, empathy, haptic imagination play a
key role.