• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Poetica
  • 2022, Studia Poetica 10
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Poetica
  • 2022, Studia Poetica 10
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Taktylne doświadczanie transseksualnej cielesności. Przeżycia bohatera filmowego a ukłucia psychosomatyczne odbiorcy

Thumbnail
View/Open
Taktylne doświadczanie... (386.3Kb)
Author:
Kujawska-Kot, Anna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 353, Studia Poetica 10 (2022), s. [236]-249
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
bohater transseksualny
doświadczanie cielesności
taktylność
performans
kognitywna teoria emocji
transsexual character
experiencing corporeality
tactfulness
performance
cognitive theory of emotions
Date: 2022
Metadata
Show full item record
Abstract
Autorka artykułu, badając cielesne doświadczenia bohatera transseksualnego w trakcie procesu korekty płci, stawia tezę o możliwości intuicyjnego, uczuciowego i taktylnego zbliżenia się do jego somatycznych przeżyć. W filmowych rozpoznaniach odwołuje się do: kognitywnej teorii emocji Murraya Smitha, symultaniczności zmysłów (Juhani Pallasmaa), rozumienia kina jako namacalnego doświadczenia (Thomas Elsaesser, Malte Hagener, Vivian Sobchack). Stosuje między innymi paralelę między ciałem transbohatera a performansem, by sprowokować odbiorcę do bardziej emocjonalnego podejścia, w którym ukłucia psychosomatyczne, empatia, haptyczna wyobraźnia odgrywają kluczową rolę.
 
While examining the bodily experiences of the transsexual character during the process of gender correction the author of the article puts forward the thesis about the possibility of intuitive, emotional and tactile approach to his somatic experiences. In film recognitions she refers to: Murray Smith’s cognitive theory of emotions, senses simultaneity (Juhani Pallasmaa), understanding of movies as a tangible experience (Thomas Elsaesser, Malte Hagener, Vivian Sobchack). Among others the author uses a parallel between the transcharacter’s body and the performance to provoke the viewer to a more emotional approach in which psychosomatic stings, empathy, haptic imagination play a key role.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/12195
Collections
  • 2022, Studia Poetica 10

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image