Smak a umysł, czyli specyficzne reprezentacje doświadczenia somatycznego w prozie XX wieku
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Grodecka, Aneta
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 353, Studia Poetica 10 (2022), s. [267]-286
Język: pl
Słowa kluczowe:
literatura XX w.umysł
zmysł smaku
granice referencji
neuronauka społeczna
20th century literature
social neuroscience
mind
sense of taste
reference limits
Data: 2022
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Analizy dotyczą pisarstwa o ambicjach mimetycznych, utworów współczesnych, powstałych w XX wieku: Ernesta
Hemingwaya Rzeka dwóch serc (1925), Karen Blixen Uczta Babette (1958) i Amosa Oza Poznać kobietę (1989). Można
zaobserwować różny stopień literackiej referencji: rodzaj symulacji smakowania posiłku w opowiadaniu Hemingwaya,
stylizacji w reprezentacji smaku Oza oraz duchowej deformacji doznań somatycznych w opowiadaniu Blixen. Z analiz
wynika, że wnioski pisarzy na temat kultury żywieniowej zależą nie tylko od kręgu kulturowego, ale także
indywidualnych właściwości umysłu. The analyses concern writings with mimetic ambitions, contemporary works written in the 20th century: Big Two-
Hearted River (1925) by Ernest Hemingway, Babette’s Feast (1958) by Karen Blixen and To Know a Woman (1989) by Amos
Oz. Various degrees of literary reference can be observed: a kind of simulation of tasting a meal in a Hemingway
story, a stylization in the representation of Oz’s taste, and a spiritual deformation of somatic sensations in
Blixen’s story. The analyses show that the conclusions of writers about food culture depend not only on the culture
as such, but also on the individual properties of the mind.