Bułhakowowskie inspiracje „Ucieczki z kina Wolność” Wojciecha Marczewskiego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Korcz, Karolina
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 353, Studia Poetica 10 (2022), s. [40]-56
Język: pl
Słowa kluczowe:
Michaił BułhakowWojciech Marczewski
Mistrz i Małgorzata
Ucieczka z kina Wolność
film i literatura
dialog intermedialny
Mikhail Bulgakov
Wojciech Marczewski
Master and Margarita
Escape from Freedom Cinema
cinema and literature
intermedial dialogue
Data: 2022
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Artykuł porusza kwestię relacji pomiędzy filmem a literaturą na przykładach najsłynniejszej książki Michaiła
Bułhakowa i inspirowanego nią, lecz będącego samodzielną wypowiedzią artystyczną obrazu Wojciecha Marczewskiego. Z
jednej strony szkic stanowi zestawienie interpretacji i spostrzeżeń innych autorów, z drugiej - podejmuje próbę
wskazania nowych odniesień komparatystyczno-intertekstualnych. Temu właśnie podporządkowano układ artykułu. W
początkowych partiach omówiona została struktura postaci Cenzora, który skupia w sobie kilku powieściowych
bohaterów: przede wszystkim Poncjusza Piłata, Berlioza, mistrza czy Judę z Kiriatu. Następnie ukazano sposób
manifestowania się w filmie najważniejszych w Mistrzu i Małgorzacie, a niewystępujących na ekranie Jeszui oraz
Wolanda, a także innych,pobocznych Bułhakowowskich charakterów. W kolejnej części tekstu analizie poddano motywy,
cytaty, schematy stanowiące tworzywo dzieła Wojciecha Marczewskiego oraz reżyserską strategię prowadzącą do ich
twórczego przekształcenia. Nadało to jego artystycznej wypowiedzi głębi, czyniąc ją wielopłaszczyznowym traktatem
moralno-filozoficznym. The article concentrates on the relations between a cinematic production and literature linked to the most famous
book by Mikhail Bulgakov that became an inspiration for an independent artistic work by Wojciech Marczewski. On the
one hand the sketch consists of different interpretations and observations by other authors. On the other hand it
is an attempt to point out new references of comparative intertextual character, thus the structure of the article.
At the beginning the article is devoted to the structure of the Censor, who is a mixture of several characters from
the book. Especially the Pontius Pilate, Berlioz, the master or Judas from Kiriath. The next part of the article
presents the way the most important characters of Master and Margarita who do not show on the screen: Yeshua and
Woland together with some secondary characters from the book manifest in the movie. The second part of the article
analyzes motives, quotations and patterns that constitute Wojciech Marczewski’s work and his directorial strategy
that leads to their artistic transformation. As a result such transformation added to the final work’s depth and
allowed the movie to become a multi-layer moral and philosophical treatise.