Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKorcz, Karolinapl
dc.date.accessioned2023-07-03T07:43:48Z
dc.date.available2023-07-03T07:43:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 353, Studia Poetica 10 (2022), s. [40]-56pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12183
dc.description.abstractArtykuł porusza kwestię relacji pomiędzy filmem a literaturą na przykładach najsłynniejszej książki Michaiła Bułhakowa i inspirowanego nią, lecz będącego samodzielną wypowiedzią artystyczną obrazu Wojciecha Marczewskiego. Z jednej strony szkic stanowi zestawienie interpretacji i spostrzeżeń innych autorów, z drugiej - podejmuje próbę wskazania nowych odniesień komparatystyczno-intertekstualnych. Temu właśnie podporządkowano układ artykułu. W początkowych partiach omówiona została struktura postaci Cenzora, który skupia w sobie kilku powieściowych bohaterów: przede wszystkim Poncjusza Piłata, Berlioza, mistrza czy Judę z Kiriatu. Następnie ukazano sposób manifestowania się w filmie najważniejszych w Mistrzu i Małgorzacie, a niewystępujących na ekranie Jeszui oraz Wolanda, a także innych,pobocznych Bułhakowowskich charakterów. W kolejnej części tekstu analizie poddano motywy, cytaty, schematy stanowiące tworzywo dzieła Wojciecha Marczewskiego oraz reżyserską strategię prowadzącą do ich twórczego przekształcenia. Nadało to jego artystycznej wypowiedzi głębi, czyniąc ją wielopłaszczyznowym traktatem moralno-filozoficznym.pl
dc.description.abstractThe article concentrates on the relations between a cinematic production and literature linked to the most famous book by Mikhail Bulgakov that became an inspiration for an independent artistic work by Wojciech Marczewski. On the one hand the sketch consists of different interpretations and observations by other authors. On the other hand it is an attempt to point out new references of comparative intertextual character, thus the structure of the article. At the beginning the article is devoted to the structure of the Censor, who is a mixture of several characters from the book. Especially the Pontius Pilate, Berlioz, the master or Judas from Kiriath. The next part of the article presents the way the most important characters of Master and Margarita who do not show on the screen: Yeshua and Woland together with some secondary characters from the book manifest in the movie. The second part of the article analyzes motives, quotations and patterns that constitute Wojciech Marczewski’s work and his directorial strategy that leads to their artistic transformation. As a result such transformation added to the final work’s depth and allowed the movie to become a multi-layer moral and philosophical treatise.en
dc.language.isoplpl
dc.subjectMichaił Bułhakowpl
dc.subjectWojciech Marczewskipl
dc.subjectMistrz i Małgorzatapl
dc.subjectUcieczka z kina Wolnośćpl
dc.subjectfilm i literaturapl
dc.subjectdialog intermedialnypl
dc.subjectMikhail Bulgakoven
dc.subjectWojciech Marczewskien
dc.subjectMaster and Margaritaen
dc.subjectEscape from Freedom Cinemaen
dc.subjectcinema and literatureen
dc.subjectintermedial dialogueen
dc.titleBułhakowowskie inspiracje „Ucieczki z kina Wolność” Wojciecha Marczewskiegopl
dc.title.alternativeBulgakov as an inspiration for Escape from “Freedom” Cinema by Wojciech Marczewskien
dc.typeArticlepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord