O tym, jak Czesław Miłosz czytał „Poemat o mowie polskiej”
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Mielhorski, Robert
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 353, Studia Poetica 10 (2022), s. [71]-91
Język: pl
Słowa kluczowe:
Czesław MiłoszMieczysław Jastrun
socrealizm
paryska „Kultura”
Poemat o mowie polskiej
Czesław Miłosz
Mieczysław Jastrun
socialist realism
Parisian Kultura
Poemat o mowie polskiej
Data: 2022
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W artykule zaprezentowana została recepcja socrealistycznego tomu poezji Mieczysława Jastruna, zatytułowanego
Poemat o mowie polskiej - z punktu widzenia przebywającego na emigracji Czesława Miłosza. Jego szkic recenzyjny
stanowi nie tylko komentarz do tej właśnie książki, ale i na jej podstawie ukazuje zasadnicze cechy tworzonej w
latach 1949-1953 liryki „pozytywnej”. Autor artykułu wskazuje na trzy zasady, które organizują wypowiedź Miłosza.
Są to kolejno: zasada pozornej identyfikacji, zasada pożądanego obiektywizmu i zasada ambiwalencji ocen. Refleksja
nad tekstem Miłosza dla porządku wykładu poprzedzona jest ogólną charakterystyką Poematu… oraz komentarzem do jej
odbioru krytycznego w latach pięćdziesiątych XX wieku. The article presents a reception of a social realist volume of Mieczysław Jastrun’s poetry, entitled Poemat o mowie
polskiej [A poem on the Polish speech], from a point of view of Czesław Miłosz, who was a migrant at that time. His
review study dated 1953 not only comments on this book but also uses it as a ground for presenting the fundamental
features of “positive” lyric poetry created from 1949 to 1953. The author of the article points out three basic
principles which organise the statement of Miłosz. These are: the principle of ostensible identification, the
principle of desired objectivism and the principle of assessment ambivalence. The reflection on the text of Miłosz
is, for the sake of the lecture order, preceded by an overall description of the Poemat… and by a comment to its
critical reception in the 1950s.