| dc.contributor.author | Birkholc, Robert | pl | 
| dc.date.accessioned | 2023-07-03T09:47:50Z |  | 
| dc.date.available | 2023-07-03T09:47:50Z |  | 
| dc.date.issued | 2022 |  | 
| dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 353, Studia Poetica 10 (2022), s. [250]-266 | pl | 
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/12196 |  | 
| dc.description.abstract | Artykuł poświęcony jest reprezentacjom taktylnych doświadczeń bohaterów w filmie. Choć zagadnienie taktylności 
cieszy się dużą popularnością wśród współczesnych filmoznawców, to jednak nie było dotychczas przedmiotem szerokich 
badań z zakresu poetyki strukturalnej. Autor ujmuje zagadnienie, odwołując się do koncepcji narratologicznej Mieke 
Bal oraz zaproponowanej przez badaczkę kategorii fokalizacji. Badacz wyróżnia podstawowe sposoby oddawania 
doświadczeń taktylnych w filmie, które mogą być przedstawiane zarówno w ramach narracji zobiektywizowanej, jak i w 
ramach subiektywizacji. Materiałem analitycznym jest Wstręt Romana Polańskiego, w którym doświadczenia taktylne 
głównej bohaterki organizują poetykę przekazu. Autor próbuje dowieść funkcjonalności kategorii fokalizacji 
taktylnej, pozwalającej zogniskować się na zagadnieniach z zakresu poetyki tekstu, które były marginalizowane przez 
tradycyjną narratologię. | pl | 
| dc.description.abstract | The article is devoted to the issue of representing the tactile experiences of characters in films. Although the 
category of tactility is very popular among contemporary film scholars, it has not yet been the subject of 
extensive research in the field of structural poetics. The author examines the issue referring to the 
narratological concept of Mieke Bal and the category of focalization. Birkholc distinguishes the basic types of 
representing tactile experiences in films, which can be depicted both within the objective and subjective mode of 
narration. The author tries to prove the functionality of the category of tactile focalization, which allows to 
focus on issues which were marginalized by classic narratology. | en | 
| dc.language.iso | pl | pl | 
| dc.subject | fokalizacja | pl | 
| dc.subject | taktylność | pl | 
| dc.subject | narracja | pl | 
| dc.subject | narratologia | pl | 
| dc.subject | Roman Polański | pl | 
| dc.subject | „Wstręt” | pl | 
| dc.subject | Mieke Bal | pl | 
| dc.subject | focalization | en | 
| dc.subject | tactility | en | 
| dc.subject | narration | en | 
| dc.subject | narratology | en | 
| dc.subject | Roman Polanski | en | 
| dc.subject | „Repulsion” | en | 
| dc.subject | Mieke Bal | en | 
| dc.title | Fokalizacja taktylna w filmie. Uwagi wstępne na przykładzie „Wstrętu” Romana Polańskiego | pl | 
| dc.title.alternative | Tactile focalization in film. Introductory remarks on the basis of Roman Polanski’s „Repulsion” | en | 
| dc.type | Article | pl |