Women to the Placards! The Socio-economic Situation of Female Choreographers in the Male World of Ballet Art
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Cholewicka, Emilia
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 334, Studia de Cultura 13 (2) (2021), s. [72]-89
Język: en
Słowa kluczowe:
artists’ labour marketballet
choreographers
women
inequality
cultural economics
rynek pracy artystów
balet
choreografia
kobiety
nierówności
ekonomika kultury
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The ballet environment is very specific - hermetic and small. Analysing the history and literature of ballet as
well as looking at the contemporary repertoire of leading ballet companies, it is easy to notice the numerous
domination of women, which does not determine their dominance in the creative (choreography) and management sphere.
In Poland, in the season 2019/2020, 6 out of 9 largest, primer ballet companies are headed by men. As research has
shown, it is the male gender that has been dominating in choreography for years, constituting the spectacles shown
on the stages and, as a result, the ballet heritage. The article Women to
the placards! The socio-economic situation of female choreographers in the male world of ballet art shed light on
the labour market of Polish choreographers working in leading ballet companies, pointing out the prevailing
inequalities between men and women who are involved in ballet choreography. In this study, I apply the methods of
social sciences (documentary evidence analysis - repertoire and labour force of 9 primer Polish ballet companies in
the season 2019/2020), I analyse the data collected during the study Estimation of the number of artists, creators
and performers in Poland (Ilczuk et al. 2018), whilst cultural economics is the theoretical framework of my study.
This theoretical-methodical base allowed me to expose the inequalities, potential causes and dependencies that
exist on the labour market of artists creating ballet choreographies. An immanent feature of this market is the
deficit of women. Środowisko baletowe jest bardzo specyficzną społecznością - hermetyczną i niewielką. Analizując historię i
literaturę baletową, jak również przyglądając się współczesnym repertuarom wiodących zespołów, łatwo można zauważyć
liczebną dominację kobiet, która nie stanowi o ich dominacji w sferze kreacyjnej (choreografia) i zarządczej. W
Polsce w sezonie 2019/2020 na czele 6 z 9 największych kompanii baletowych stoją mężczyźni. Jak pokazały badania,
to płeć męska od lat dominuje w choreografii, stanowiąc o pokazywanych na scenach spektaklach, a w efekcie o
dziedzictwie baletowym. W artykule analizuję rynek pracy polskich choreografek pracujących w wiodących zespołach
baletowych, wskazując na panujące nierówności między kobietami i mężczyznami, którzy trudnią się choreografią
baletową. W badaniu stosuję metody nauk społecznych (analizę dokumentów - repertuarów i składów osobowych 9
wiodących polskich kompanii baletowych w sezonie 2019/2020), analizuję dane zebrane podczas badania "Szacowanie
liczebności artystów, twórców i wykonawców w Polsce" (Ilczuk i in. 2018), a ekonomika kultury stanowi o ramach
teoretycznych mojego badania. Baza teoretyczno-metodyczna pozwoliła mi naświetlić nierówności, potencjalne
przyczyny i zależności panujące na rynku pracy artystów i artystek tworzących choreografie baletowe. Immanentną
cechą tego rynku pozostaje deficyt kobiet.