dc.contributor.author | Kwieciński, Wojciech | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-04T07:46:59Z | |
dc.date.available | 2023-07-04T07:46:59Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 334, Studia de Cultura 13 (2) (2021), s. [90]-101 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/12211 | |
dc.description.abstract | Mira Kubasińska (1944-2005) was one of the most characteristic figures in female pop that appeared in the big beat
era on the Polish scene. She was recognised because of her outstanding vocal abilities, natural gift for shaping
lyrics, exceptional expression and an extraordinary sense of rhythm. Her artistic creation, completely devoid of
stylisation, posing and mannerisms, fully reflected her temperament, philosophy of life and disregard for
opportunistic attitudes. The peak of Kubasińska’s stage activity falls within the period of 1966-1973 and
encompasses cooperation with bands led by her husband Tadeusz Nalepa - Blackout and Breakout. During that period,
she released two solo albums (Mira and Ogień) and climbed to the top. Starting in the mid-1970s, the singer’s
career suffered a serious blow, which was a result of Tadeusz Nalepa’s stylistic turn towards blues as well as the
end of their marriage and a resulting personal crisis. This artist has not been the subject of scientific scrutiny
as of yet, so this text aims to fill this gap. Apart from the biographical thread, the author attempts to analyse
the singer’s oeuvre and describe the evolution of her artistic image. The text also presents a broader context of
the circumstances on the Polish popular music scene in the 1960s and 1970s. | en |
dc.description.abstract | Mira Kubasińska (1944-2005) była jedną z charakterystyczniejszych postaci żeńskiej wokalistyki rozrywkowej jakie
pojawiły się w erze big beatu na polskiej scenie. Wyróżniały ją niepospolite warunki wokalne, naturalny dar
kształtowania frazy, wyjątkowa ekspresja oraz nadzwyczajne poczucie rytmu. Jej kreacja artystyczna, pozbawiona
całkowicie stylizacji, pozerstwa, manieryzmu w pełni oddawała temperament, filozofię życia i brak akceptacji dla
koniunkturalnych postaw. Szczytowy okres działalności estradowej Kubasińskiej przypada na lata 1966-1973 i obejmuje
współpracę z zespołami kierowanymi przez jej męża Tadeusza Nalepę - Blackout i Breakout. W tym okresie wydała dwa
albumy solowe (Mira i Ogień) i wspięła się na szczyt popularności. Poczynając od połowy lat 70. doszło do poważnego
załamania kariery wokalistki, co było pochodną zwrotu stylistycznego jakiego dokonał Tadeusz Nalepa, koncentrując
się na stylistyce bluesowej oraz rozpadu małżeństwa i kryzysu osobistego. Postać artystki dotychczas nie doczekała
się opracowania naukowego, wobec czego niniejszy tekst ma na celu uzupełnienie wskazanej luki. Autor podejmuje w
nim poza wątkiem biograficznym próbę analizy dorobku wokalistki i opisuje ewolucję jej wizerunku artystycznego,
ukazuje również szerszy kontekst realiów panujących na polskiej scenie muzyki rozrywkowej w latach 60. i 70. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.subject | Mira Kubasińska | en |
dc.subject | popular music | en |
dc.subject | big beat | en |
dc.subject | Blackout | en |
dc.subject | Breakout | en |
dc.subject | Mira Kubasińska | pl |
dc.subject | Blackout | pl |
dc.subject | Breakout | pl |
dc.subject | muzyka popularna | pl |
dc.subject | big beat | pl |
dc.title | Mira Kubasińska – Career Development and Evolution of the Artistic Image in the Years 1963–1973 | en |
dc.title.alternative | Mira Kubasińska – rozwój kariery i ewolucja wizerunku artystycznego w latach 1963–1973 | pl |
dc.type | Article | pl |