Elisions & Illusions of Queerness: What Sacrifices Are Made in Appeals to a Mass Audience?
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Tuoriniemi, Frances
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 344, Studia de Cultura 13 (3) (2021), s. [6]-21
Język: en
Słowa kluczowe:
queercomics
comic-book movies
superheroes
Marvel
DC
Wonder Woman
Black Panther
film adaptations
homosexuality
queer
komiksy
filmy komiksowe
superbohaterowie
Marvel
DC
Wonder Woman
Czarna Pantera
adaptacje filmowe
homoseksualizm
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
This paper examines the impact of sacrificing queerness when adapting comics into films, which cater to wider
audiences - specifically, queer elision in Ryan Coogler’s Black Panther (2018) and illusions of queerness in Patty
Jenkins’ Wonder Woman (2017). The difference between elision and illusion is crucial, and so approached using
different analytical modes. Black Panther’s analysis is rooted in the production process, exploring how/why
queerness is erased by drawing comparisons to the explicit queerness of Ta-Nehisi Coates and Roxanne Gay’s comics.
The analysis of Wonder Woman focuses on in-depth textual analysis of both Greg Rucka’s comics and Jenkins’s film to
illustrate how queer illusions functions across media. Despite these films being hailed as progressive, this paper
illuminates how motivations to hide queerness when moving to wider audiences are rooted in homophobia and
protecting profit margins. Niniejszy artykuł bada wpływ poświęcania queerowości w trakcie procesu adaptacji komiksu w produkcji filmowej
skierowanej do szerszej publiczności - w szczególności elizję (pominięcie) queerowości w Czarnej panterze Ryana
Cooglera (2018) i iluzje queerowości w Wonder Woman (2017) Patty Jenkins. Różnica między elizją (pominięciem) a
iluzją jest kluczowa i dlatego stosuję w odniesieniu do nich różne podejścia analityczne. Analiza Czarnej Pantery
jest zakorzeniona w procesie produkcji, unaocznia, w jaki sposób / dlaczego queer jest wymazywany przez porównanie
do wyraźnej queerowości komiksów Ta-Nehisi Coates i Roxanne Gay. Fragment o Wonder Woman skupia się na dogłębnej
analizie tekstu, zarówno komiksu Grega Rucki, jak i filmu Jenkinsa, aby pokazać, jak queerowe iluzje funkcjonują w
różnych mediach. Pomimo że filmy te zostały okrzyknięte progresywnymi, niniejszy artykuł wyjaśnia, w jaki sposób
motywacje do ukrywania queer w produkcjach skierowanych do szerszej publiczności są zakorzenione w homofobii i w
dążeniu do zysku.