Nursing and Reading. Affective Realism in Andrzej Wróblewski’s Painting
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Majewska, Ewa
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 344, Studia de Cultura 13 (3) (2021), s. [22]-30
Język: en
Słowa kluczowe:
feminist theoryart theory
critical thinking
Polish art and architecture
teoria feministyczna
teoria sztuki
myślenie krytyczne
polska sztuka i architektura
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Andrzej Wróblewski’s painting has already achieved the status of a cult classic. His works
are usually interpreted as a confrontation with war, the system, or totalitarianism—that
is, as “political.” Understanding politics in this way—separating its “public,” “general,” or institutional aspects
from direct, lived experience—is at odds with dialectics, whose complex trajectory the young Warsaw-based painters
attempted to follow shortly after the war. Zbigniew Dłubak quoting György Lukács, the manifestos of the first
exhibitions of modern art, and Wróblewski’s notes and texts all clearly indicate the necessity of moving beyond the
classical (at least in liberal-conservative political thought) division between the public and the private in the
analysis of avant-garde art of that period. From a feminist perspective, which I will develop here, I can only
applaud the overcoming of this separation. Malarstwo Andrzeja Wróblewskiego osiągnęło już status kultowy. Jego prace są zwykle interpretowane jako
konfrontacja z wojną, systemem lub totalitaryzmem - czyli „polityczne”. Takie rozumienie polityki - oddzielanie jej
aspektów „publicznych”, „ogólnych” czy instytucjonalnych od bezpośrednio przeżywanego doświadczenia - kłóci się z
dialektyką, której złożoną trajektorią młodzi warszawscy malarze próbowali podążać tuż po wojnie. Zbigniew Dłubak,
cytując Györgya Lukácsa, manifesty pierwszych wystaw sztuki nowoczesnej oraz notatki i teksty Wróblewskiego,
wyraźnie wskazał na konieczność wyjścia poza klasyczny (przynajmniej w liberalno-konserwatywnej myśli politycznej)
podział na publiczne i prywatne w analizie ówczesnej sztuki awangardowej. Z perspektywy feministycznej, którą tutaj
rozwijam, mogę tylko przyklasnąć przezwyciężeniu tego podziału.