Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMilczarek, Ewapl
dc.date.accessioned2023-07-14T06:56:01Z
dc.date.available2023-07-14T06:56:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 350, Studia de Cultura 14 (2) (2022), s. [121]-131pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12266
dc.description.abstractObecnie obserwujemy tendencje do digitalizowania wszelkiej informacji i twórczości, co z jednej strony wpływa na ich globalną dostępność, ale z drugiej strony rodzi problemy związane z ochroną własności intelektualnej i praw twórców. Udostępnianie utworów za pośrednictwem internetu jest niezwykle proste, niegenerujące kosztów i anonimowe. Rozwój internetu i znaczenia sieci wpłynął na powszechne, nielegalne udostępnianie dzieł za jego pośrednictwem. Działania te odbywały się przy bierności i braku skuteczności prawodawcy, czego efektem jest „kryzys prawa autorskiego” - prawo autorskie przestało odpowiadać wyzwaniom społeczeństwa informacyjnego. Jedną z najbardziej spornych kwestii w doktrynie prawa autorskiego jest kwestia dopuszczalności instytucji wyczerpania praw autorskich do wszystkich niematerialnych kopii utworów, w tym e-booków. Celem badawczym wystąpienia jest odpowiedź na następujące pytanie badawcze: czy odsprzedaż e-booka stanowi naruszenie praw autorskich? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy przeanalizować różnice pomiędzy cyfrową a tradycyjną wersją publikacji w kontekście wpływu tych różnic na rynek wydawniczy. Odpowiedź na to pytanie ma kluczowe znaczenie w określeniu przyszłości dostępu do dzieł kultury. Podstawą rozważań jest wyrok TSUE C-263/18. Metodą badawczą wykorzystaną w pracy jest metoda studium przypadku i monograficzna.pl
dc.description.abstractCurrently, we observe a tendency to digitize all information and creativity, which on the one hand affects their global availability, but on the other hand raises problems related to the protection of intellectual property and the rights of creators. Sharing copyright works over the internet is extremely simple, cost-effective and anonymous. The development of the internet and the importance of the web influenced the widespread, illegal sharing of works through it. These activities took place in the passivity and ineffectiveness of the legislator, which resulted in a “copyright crisis” - copyright no longer meets the challenges of the information society. One of the most contentious issues in the copyright doctrine is the issue of the admissibility of the institution of the exhaustion of copyright to all intangible copies of works, including e-books. The research objective of the presentation is to answer the following research question: does the resale of an e-book constitute a copyright infringement? To answer this question, it is necessary to analyze the differences between the digital and the traditional version of the publication and its market for the publishing market. The answer to this question is crucial in determining the future of access to cultural works. The considerations are based on the judgment of the CJEU C-263/18. The research method used in the work is the case study method and the monographic method.en
dc.language.isoplpl
dc.subjectprawo autorskiepl
dc.subjectcyberkulturapl
dc.subjecte-bookpl
dc.subjectTSUEpl
dc.subjectwyczerpanie prawa autorskiegopl
dc.subjecte-booken
dc.subjectcopyrighten
dc.subjectcybercultureen
dc.subjectCJEUen
dc.subjectexhaustion of copyrighten
dc.titlePomiędzy dostępem do kultury a prawami twórcy. Rozważania na temat ograniczeń w obrocie e-bookamipl
dc.title.alternativeBetween access to culture and the rights of a creator. Considerations on restrictions on e-book tradingen
dc.typeArticlepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord