dc.contributor.author | Milczarek, Ewa | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-14T06:56:01Z | |
dc.date.available | 2023-07-14T06:56:01Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 350, Studia de Cultura 14 (2) (2022), s. [121]-131 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/12266 | |
dc.description.abstract | Obecnie obserwujemy tendencje do digitalizowania wszelkiej informacji i twórczości, co z jednej strony wpływa na
ich globalną dostępność, ale z drugiej strony rodzi problemy związane z ochroną własności intelektualnej i praw
twórców. Udostępnianie utworów za pośrednictwem internetu jest niezwykle proste, niegenerujące kosztów i anonimowe.
Rozwój internetu i znaczenia sieci wpłynął na powszechne, nielegalne udostępnianie dzieł za jego pośrednictwem.
Działania te odbywały się przy bierności i braku skuteczności prawodawcy, czego efektem jest „kryzys prawa
autorskiego” - prawo autorskie przestało odpowiadać wyzwaniom społeczeństwa informacyjnego.
Jedną z najbardziej spornych kwestii w doktrynie prawa autorskiego jest kwestia dopuszczalności instytucji
wyczerpania praw autorskich do wszystkich niematerialnych kopii utworów, w tym e-booków. Celem badawczym
wystąpienia jest odpowiedź na następujące pytanie badawcze: czy odsprzedaż e-booka stanowi naruszenie praw
autorskich? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy przeanalizować różnice pomiędzy cyfrową a tradycyjną wersją
publikacji w kontekście wpływu tych różnic na rynek wydawniczy. Odpowiedź na to pytanie ma kluczowe znaczenie w
określeniu przyszłości dostępu do dzieł kultury. Podstawą rozważań jest wyrok TSUE C-263/18. Metodą badawczą
wykorzystaną w pracy jest metoda studium przypadku i monograficzna. | pl |
dc.description.abstract | Currently, we observe a tendency to digitize all information and creativity, which on the one hand affects their
global availability, but on the other hand raises problems related to the protection of intellectual property and
the rights of creators. Sharing copyright works over the internet is extremely simple, cost-effective and
anonymous. The development of the internet and the importance of the web influenced the widespread, illegal sharing
of works through it. These activities took place in the passivity and ineffectiveness of the legislator, which
resulted in a “copyright crisis” - copyright no longer meets the challenges of the information society.
One of the most contentious issues in the copyright doctrine is the issue of the admissibility of the institution
of the exhaustion of copyright to all intangible copies of works, including e-books. The research objective of the
presentation is to answer the following research question: does the resale of an e-book constitute a copyright
infringement? To answer this question, it is necessary to analyze the differences between the digital and the
traditional version of the publication and its market for the publishing market. The answer to this question is
crucial in determining the future of access to cultural works. The considerations are based on the judgment of the
CJEU C-263/18. The research method used in the work is the case study method and the monographic method. | en |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.subject | prawo autorskie | pl |
dc.subject | cyberkultura | pl |
dc.subject | e-book | pl |
dc.subject | TSUE | pl |
dc.subject | wyczerpanie prawa autorskiego | pl |
dc.subject | e-book | en |
dc.subject | copyright | en |
dc.subject | cyberculture | en |
dc.subject | CJEU | en |
dc.subject | exhaustion of copyright | en |
dc.title | Pomiędzy dostępem do kultury a prawami twórcy. Rozważania na temat ograniczeń w obrocie e-bookami | pl |
dc.title.alternative | Between access to culture and the rights of a creator. Considerations on restrictions on e-book trading | en |
dc.type | Article | pl |