dc.contributor.author | Puchovský, Michal | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-15T08:02:03Z | |
dc.date.available | 2023-07-15T08:02:03Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 357, Studia de Cultura 14 (3) (2022), s. [72]-90 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/12278 | |
dc.description.abstract | This article offers a short introduction to Czech pagan metal. I offer a brief summary of the main trends within
the local scene and analyze how Paganism is discursively constructed in the music and lyrics of three bands
representing different metal sub-genres: Inferno, Silent Stream of Godless Elegy, and Žrec. I seek answers for some
important questions. How do Czech bands approach Paganism? In what ways, if any, is Czech pagan metal unique? Or do
Czech pagan metal bands simply copy global trends? How important is spiritual identity in the personal lives of
Pagan metal band members? The main theoretical inspirations for the article are Robert Walser’s discursive study of
heavy metal and Keith Kahn-Harris’s concept of scene. The analysis of lyrics and music is enhanced by data from
ethnological and quantitative research among listeners of Czech Pagan metal music. | en |
dc.description.abstract | Opracowanie prezentuje wprowadzenie do czeskiego pagan metalu. Jego głównym celem jest nie tylko przedstawienie
syntetycznego podsumowania głównych trendów na lokalnej scenie, ale także przeanalizowanie, w jaki sposób pogaństwo
jest dyskursywnie konstruowane w muzyce i tekstach trzech wybranych zespołów z różnych podgatunków metalu -
Inferno, Silent Stream of Godless Elegy i Žrec. Autor poszukuje odpowiedzi na pytania: jak czeskie zespoły
podchodzą do pogaństwa? Czy istnieje jakiś unikalny wymiar czeskiego pagan metalu, czy czeskie zespoły tylko
kopiują światowe trendy? Jak ważna jest tożsamość duchowa w życiu osobistym członków zespołu pagan-metalowego?
Głównymi inspiracjami teoretycznymi wykorzystanymi w artykule są dyskursywne studia heavy metalu Roberta Walsera
oraz koncept sceny w ujęciu Keitha Kahna-Harrisa. Analiza tekstów i muzyki wzbogacona została o dane pochodzące z
przeprowadzonych przez autora badań etnologicznych i ilościowych wśród słuchaczy czeskiej muzyki pogańskiej. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.subject | contemporary Paganism | en |
dc.subject | metal studies | en |
dc.subject | pagan metal | en |
dc.subject | Czech pagan music scene | en |
dc.subject | metal studies | pl |
dc.subject | współczesne pogaństwo | pl |
dc.subject | pagan metal | pl |
dc.subject | czeska scena muzyki pogańskiej | pl |
dc.title | Czech Pagan Metal: A Short Introduction to Major Local Trends | en |
dc.title.alternative | Czeski pagan metal: krótkie wprowadzenie do głównych trendów lokalnych | pl |
dc.type | Article | pl |