• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2022, Studia de Cultura 14
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Cultura
  • 2022, Studia de Cultura 14
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 362. Studia de Cultura 14 (4). Edukacja medialna 4.0. Między technokulturą, cyberpsychologią a medialnym kulturoznawstwem i medialną pedagogiką. Strategie – praktyki – instytucje

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
AUPC. 362. Studia de Cultura 14 (4) (7.337MB)
Autor:
Ogonowska, Agnieszka
Redaktor:
Ogonowska, Agnieszka
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2083-7275
Język: pl, en
Słowa kluczowe:
edukacja medialna
media education
Data: 2022
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Pojęcie „edukacja medialna 4.0” nawiązuje z jednej strony do czwartej rewolucji przemysłowej (ang. Industry 4.0), określanej przez takie słowa klucze, jak m.in. Internet rzeczy (IoT), big data, AI i uczenie maszynowe, interfejsy, człowiek-komputer, z drugiej – do rewolucji cyfrowej w obszarze metod i technik nauczania, do której odnosi się właśnie termin „edukacja 4.0”. To, co wyróżnia cyfrową dysrupcję w drugiej dekadzie XXI wieku, to konieczność rozwijania specjalistycznych kompetencji cyfrowych na różnych etapach życia, elastyczności poznawczej, kreatywności i umiejętność adaptacji do dynamicznych zmian, które zachodzą we współczesnej cywilizacji medialnej. Istotna jest również otwarta, proaktywna postawa wobec świata cyfrowego oraz nacisk na rozwój umiejętności transwersalnych (społecznych, intrapersonalnych, medialnych), a także T-kształtnych kompetencji (model DG Growth Komisji Europejskiej), cyfrowych kompetencji technicznych i funkcjonalnych. Ważną sprawą jest także powiązanie edukacji formalnej z przemysłem 4.0, gdzie przedsiębiorstwo i media stają się naturalnymi środowiskami lifelong learning, w tym kształcenia nauczycieli i pedagogów w zakresie nowoczesnych metodyk (digital learning, np. MOOC, webinary, gry, VR/AR/MR) i wielu innych specjalistycznych kompetencji medialnych, cyfrowych, informatycznych i informacyjnych. W odniesieniu do tytułowej problematyki oraz – co najważniejsze – w artykułach zgromadzonych w tym numerze monograficznym można odnaleźć informacje dotyczące: (1) (makro)kontekstów edukacji medialnej 4.0, związanych z rozwojem cyberkultury, nowych nowych mediów oraz kultury konwergencji; (2) edukacji medialnej w nowych kontekstach badawczych, kreowanych przez neuronauki, badania nad sztuczną inteligencją, transhumanizmem i posthumanizmem; (3) roli edukacji medialnej w kontekście zwalczania problemu fake-news, dezinformacji i postprawdy; (4) polskich i zagranicznych praktyk edukacyjnych związanych z kształceniem kompetencji medialnych; (5) miejsca mediów społecznościowych (TikTok, Snapchat, Instagram, Twitter, Facebook i inne) w edukacji nieformalnej i dydaktyce przedmiotowej oraz (6) edukacji medialnej w wybranych grupach wiekowych. Nie ulega również wątpliwości, iż edukacja medialna 4.0 współcześnie jawi się jako przedmiot badań inter- i transdyscyplinarnych, m.in. z wykorzystaniem wiedzy i wyników badań z zakresu pedagogiki mediów, cyberpsychologii, kulturoznawstwa medialnego, media studies, badań nad komunikacją społeczną i współczesną polityką.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12283
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2022, Studia de Cultura 14

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image