Significance of the Creation of School Magazines in Secondary Schools in Slovakia
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Bôtošová, Ľubica
Vrabec, Norbert
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 362, Studia de Cultura 14 (4) (2022), s. [4]-16
Język: en
Słowa kluczowe:
magazineschool periodicals
secondary school
learning-by-doing
czasopismo
czasopisma szkolne
szkoła średnia
nauka przez działanie
Data: 2022
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Secondary school magazines have long been part ofthe educational process ateducational institutions. The present
study examines the status of secondary school magazines within the contexts of grammar and vocational secondary
schools in Slovakia. It obtains relevant results using a semantic differential method addressed tothe editors-in-chief of individual school magazines.
There are 16 magazines in total. The object of the study is to find out the degree of autonomy given tothe editors- in-chief, the organizational and managerial processes of running the journal, and the means of creating continuity
for these activities within the environment of secondary vocational schools and grammar schools. After obtaining the
answers from the scaled test, we arrive at the results through statistical operations and a calculated index that
describes the status of each selected aspect. The factors we examine are an important part of the editorial office
functioning. To avoid problems, school journal programs attempt to ensure continuity and to train future students
in this work. We see the degree of autonomy and the intervention of the educator in the production as an essential
part of the concept of learning-by-doing. At the same time, this balance of autonomy and intervention provides
smoother organization, management, and continuity, specifically as an educational activity in the field of media
education. Czasopisma licealne od dawna są częścią procesu edukacyjnego w placówkach kształcących dzieci. W niniejszym
opracowaniu przeanalizowano status czasopism szkół średnich w liceach i szkołach zawodowych na Słowacji.
Wykorzystano metodę dyferencjału semantycznego skierowaną do redaktorów naczelnych poszczególnych czasopism
szkolnych w celu uzyskania odpowiednich wyników – w sumie jest ich 16. Przedmiotem badań jest poznanie stopnia
samodzielności, aspektów organizacyjnych i zarządczych działalności oraz ciągłości działalności czasopisma w
środowisku średnich szkół zawodowych i liceów ogólnokształcących. Po uzyskaniu odpowiedzi z testu skalowanego
dochodzimy do wyników za pomocą operacji statystycznych i obliczonego wskaźnika opisującego stan każdego wybranego
aspektu. To właśnie powyższe rzeczy są ważnym elementem funkcjonowania redakcji jako takiej i mogą powodować problemy
w jej funkcjonowaniu, ponieważ częstą bolączką czasopism szkolnych jest właśnie zapewnienie ciągłości i wyszkolenie
następców w tej pracy. Postrzegamy stopień autonomii i interwencję edukatora w produkcję jako istotną część pracy w
koncepcji uczenia się przez działanie, ale również zapewnienie sprawnej organizacji i aspektów zarządzania jako
elementarną część dla kontynuacji tej działalności edukacyjnej w zakresie edukacji medialnej.