Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.editorSolewski, Rafałpl
dc.date.accessioned2023-07-26T09:20:24Z
dc.date.available2023-07-26T09:20:24Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn2081-3325
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12321
dc.description.abstractZbiór prezentuje artykuły przygotowane w związku z badaniami nad tożsamością w różnych dziedzinach kultury, szczególnie w czasach najnowszych, ale także w wybranych przykładach twórczości dawniejszej. Zawiera proste obserwacje, pogłębione analizy wybranych przykładów z różnych dziedzin, zestawienia oraz próby szerszych interpretacji. Teksty dotyczą literatury i języka, sztuk wizualnych, reklamy, zagadnień edukacyjnych, wreszcie, niejako autotelicznie, problemu poruszania się pomiędzy różnymi dziedzinami. Pytania o możliwość definiowania reklamy jako dzieła sztuki, zachowywania istoty wypowiedzi mimo jej przeformułowania, hermeneutyczne próby dotyczące Diane Arbus albo Sophie Calle sąsiadują z refleksjami wywołanymi lekturą dzieł nie tylko Olgi Tokarczuk, Zbigniewa Herberta czy Mariana Pankowskiego, ale i Adama Mickiewicza. Dzieła i analityczno-interpretacyjne rozważania dotyczą postaw związanych z czasami nowoczesnymi, często jednak również kontrowersyjnych sytuacji właściwych epoce postmodernizmu. Szczególną wartością zbioru jest z jednej strony zestawianie poczucia kryzysu, głoszenia tożsamości płynnej oraz ironii w odniesieniu do biologicznego i kulturowego dziedzictwa, a z drugiej strony postawy poszukiwania fundamentów osobowości jednolitej. Odnajdywanej w myśleniu, pamiętaniu i dialogu z innym, kultywowaniu tradycji antycznej, czy w uniesieniu wywołanym nie tylko fantastycznym wizjonerstwem, ale i wrażliwością na transcendencję. Kryteria czasu, miejsca i dyscypliny twórczej nie są najważniejsze. Nabierają znaczenia tylko w kontekście aspektów poruszanych w danym artykule. Teksty traktują o pojęciu tożsamości w odniesieniu do dzieła sztuki i problemu jego definicji. Częściej jednak dotyczą człowieka oraz poczucia tożsamości osobowej i zbiorowej. Niekiedy zbliżają się do filozoficznych rozważań o tożsamości w ogóle. Płaszczyzny przenikają się niekiedy, co może stanowić wyzwanie dla konsekwentnego dyskursu, ale zarazem pokazuje, że kwestie jednolitości, uzasadnienia reguł, wolności, zróżnicowania, zmiany i płynności obecne są nie tylko w najczęstszych treściach dotyczących stałości osobowej, „wierności sobie”, myślenia i cielesności, Innego, wspólnoty, historyczności i pamięci, narodu. W rozważaniach obecne są poglądy tradycyjne i nowoczesne oraz postmodernistyczne. Osobną wartością zbioru jest zestawienie specyficznych ujęć właściwych różnym dziedzinom sztuki. Priorytetem jest transdyscyplinarność, tzn. nie tyle poruszanie się pomiędzy dziedzinami („inter-”), ile obserwacja tego, jak tożsamość dzieła, rzeczy, osoby, czy zbiorowości, postrzegana na oryginalne sposoby, pojawia się w różnych dyscyplinach, przenika je („trans-”), korzysta z inspiracji innymi doświadczeniami, mobilizuje różnorodny wysiłek twórczy, wywołuje wielorakie skojarzenia. Niektóre z nich powtarzają się lub są sobie bliskie. Przyjęty został zatem problemowy podział materiału. Za radą profesora Grzegorza Sztabińskiego są to części Tożsamość i tradycje; Tożsamość a inni; Poszukiwanie tożsamości a gry z tożsamością oraz wyodrębniony artykuł szczególnie skupiony na problemach edukacji. Jednocześnie wskazówki recenzentów, szczególnie kategoryczne uwagi prof. Feliksa Tomaszewskiego, pozwoliły na lepszą selekcję i poprawę artykułów. Choć nie zawsze udało się pogodzić krytykę i zamysł autorów albo połączyć opinie obydwu recenzentów. Być może kontrowersyjne obserwowanie przewodniego problemu z bardzo różnych perspektyw stanie się punktem wyjścia do kontynuacji badań o podobnym charakterze, rozumianych nie tylko jako inter- albo trandyscyplinarność, ale bardziej jako próby osiągania poziomu meta, wykraczającego ponad rozgraniczenia dyscyplinarne. Niewykluczone, że metadyscyplinarność, łącząca i szczegółowe analizy w obrębie różnych dziedzin, i ogólną refleksję natury filozoficznej, jest dopiero właściwą, potencjalnie odkrywczą metodą refleksji o tak istotnym współcześnie problemie tożsamości i jego obecności w przestrzeni szeroko rozumianej kultury. Tym bardziej, że odpowiedzi na wiele pytań wydają się możliwe do odnalezienia dopiero w obszarze metafizyki, a więc tego, co wykracza poza możliwości analiz tradycyjnie naukowych.pl
dc.language.isopl, enpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl
dc.subjecttożsamośćpl
dc.subjectliteraturapl
dc.subjectsztukapl
dc.titleAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 124. Studia de Arte et Educatione 7. Tożsamość w literaturze i sztuce czasów nowoczesnych i w epoce postmodernizmu. Ujęcie transdyscyplinarnepl
dc.typeCzasopismopl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord