• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2012, Studia de Arte et Educatione 7
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2012, Studia de Arte et Educatione 7
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“And you’ve heard of ancient glories both renowned in song and story” – the role of folklore in the formation of Scottish identity and its influence on the creation of Scotland as a brand

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
And you’ve heard of ancient... (480.8KB)
Autor:
Liro, Monika
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 124, Studia de Arte et Educatione 7 (2012), s. [37]-46
Język: en
Słowa kluczowe:
Scotland as a brand
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Artykuł podejmuje kwestię wpływu folkloru i lokalnej tradycji kulturowej na kształtowanie się tożsamości Szkotów zamieszkałych w górach oraz na wyspach. Poddaje analizie wspomniane wyżej wpływy z punktu widzenia ich udziału w procesie tworzenia fenomenu Szkocji jako marki. Folklor i dziedzictwo kulturowe Szkocji są bowiem obecnie „znakiem handlowym” tego kraju, który, począwszy od dziewiętnastego wieku, przyciąga rzesze turystów, gdyż na fali wzrastającej fascynacji Celtami wyewoluował w ikonę popularnej kultury. W artykule zostały omówione trzy elementy folkloru. Pierwszym jest interakcja człowieka z naturą, która generuje zwyczaje i przesądy mające cel eksplikatywny w stosunku do często niezrozumiałej otaczającej rzeczywistości. Drugi to system klanowy, który jest znanym na całym świecie składnikiem dziedzictwa kulturowego Szkocji. Ostatnim jest mitologia, a ściślej źródła „szkockiego mitu”, przede wszystkim Orkneyinga Saga oraz zmitologizowana historia powstań jakobickich. Artykuł pokazuje w jakim stopniu i formie mity te zostały zasymilowane przez przemysł turystyczny. Podejmuje również kwestię wpływu, jaki ów „szkocki mit”, rozpowszechniony przez kulturę masową, wywiera na tożsamość współczesnych Szkotów. W konkluzji zawarty jest wniosek, że szkockie dziedzictwo kulturowe, nawet w formie skomercjalizowanej i strywializowanej, zapewnia punkt oparcia w czasach kryzysu tożsamości.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12325
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2012, Studia de Arte et Educatione 7

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image