“And you’ve heard of ancient glories both renowned in song and story” – the role of folklore in the formation of Scottish identity and its influence on the creation of Scotland as a brand
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Liro, Monika
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 124, Studia de Arte et Educatione 7 (2012), s. [37]-46
Język: en
Słowa kluczowe:
Scotland as a brandData: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Artykuł podejmuje kwestię wpływu folkloru i lokalnej tradycji kulturowej na kształtowanie się
tożsamości Szkotów zamieszkałych w górach oraz na wyspach. Poddaje analizie wspomniane
wyżej wpływy z punktu widzenia ich udziału w procesie tworzenia fenomenu Szkocji jako
marki. Folklor i dziedzictwo kulturowe Szkocji są bowiem obecnie „znakiem handlowym”
tego kraju, który, począwszy od dziewiętnastego wieku, przyciąga rzesze turystów, gdyż na
fali wzrastającej fascynacji Celtami wyewoluował w ikonę popularnej kultury. W artykule
zostały omówione trzy elementy folkloru. Pierwszym jest interakcja człowieka z naturą,
która generuje zwyczaje i przesądy mające cel eksplikatywny w stosunku do często
niezrozumiałej otaczającej rzeczywistości. Drugi to system klanowy, który jest znanym na
całym świecie składnikiem dziedzictwa kulturowego Szkocji. Ostatnim jest mitologia, a ściślej
źródła „szkockiego mitu”, przede wszystkim Orkneyinga Saga oraz zmitologizowana historia
powstań jakobickich. Artykuł pokazuje w jakim stopniu i formie mity te zostały zasymilowane
przez przemysł turystyczny. Podejmuje również kwestię wpływu, jaki ów „szkocki mit”,
rozpowszechniony przez kulturę masową, wywiera na tożsamość współczesnych Szkotów.
W konkluzji zawarty jest wniosek, że szkockie dziedzictwo kulturowe, nawet w formie
skomercjalizowanej i strywializowanej, zapewnia punkt oparcia w czasach kryzysu
tożsamości.