• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Politologica
  • 2011, Studia Politologica 5
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Politologica
  • 2011, Studia Politologica 5
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

„Dyktatura głodomorów”. Rzecz o twórcach i realizatorach autorytarnej Polski międzywojennej i totalitarnej Polski Ludowej

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Dyktatura głodomorów... (318.4KB)
Autor:
Badziak, Kazimierz
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 87, Studia Politologica 5 (2011), s. [17]-29
Język: pl
Data: 2011
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The twentieth century is associated with the dominance, in some parts of the world, of authoritarian and totalitarian systems with strong anti-democratic attitudes. These transformations are often compared to social engineering, understood as an attempt to change the existing reality on a larger or smaller scale. The paper includes only references to the labor movement, created in Russia at the turn of the 20th century, including the Polish movement, whose real creator was the intelligentsia. These circles have played an important role in countries which lag behind in their economic and social development. In social stratification, the intelligentsia of should be located between the lower and the middle classes. Extremely accurate characterization of these groups in Russia in the early twentieth century may be found in the publication “Wiechi” (Signposts), whose authors included N.A. Berdaev and S.N. Bulgakov. In Poland, the intelligentsia was critically analysed by Stanislaw Brzozowski. It is the radical intelligentsia that was to be the main creator of the events in the years 1905–1907. The strongly ideological intelligentsia was to be the main spokesman of the revolutionary slogans and thus of seizing power in countries struggling with the economic and social crisis, preferably in the center of the state, and using its resources and power apparatus, often created from scratch, to implement their plans. These were political “minorities”; and therefore, the democratic system practices were rejected and authoritarian and totalitarian solutions were introduced. These political circles were interested in maintaining power in their hands; and the political, economic and social policy implemented was aimed at reinforcing this direction. The following part of the paper deals with three applications of this political and social model: 1. the Bolshevik revolution of 1917 and its consequences; 2. attempts to gain and maintain power in Poland by the leftist and radical intelligentsia circles in late 1918 and early 1919 as well as after the “May Revolution” of 1926; 3. the revolution imposed in Poland since 1944, as a result of which power passed into the hands of a small group of professional revolutionaries.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12414
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2011, Studia Politologica 5

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image