Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorYong, Leipl
dc.contributor.authorYuxuan, Wupl
dc.date.accessioned2023-11-21T10:04:26Z
dc.date.available2023-11-21T10:04:26Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 98, Studia Psychologica 4 (2011), s. [116]-129pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12526
dc.description.abstractSelf-control can be defined as active control of one’s own psychology and behaviour. It is a conscious choice without external supervision and comprises adjusting and controlling behaviour appropriately, inhibiting impulses, resisting temptation, and postponing satisfaction to achieve objectives. Teenagers’ smoking behaviour can be influenced by companionship. 700 participants were randomly chosen from middle schools. The results sustain the hypothesis that self-control partially mediates the relationship between students’ smoking behaviour and companions’ influence. The influence of companions’ smoking is distinctly different according to gender and grade. There are significant positive relations between the influence of companions’ smoking and smoking behaviour, while self-control and smoking behaviour are negatively related. Behavioural self-control is a negative predictor of smoking behaviour in teenagers (p<0.01). Emotional self-control and mental selfcontrol have a negative mediating effect on companions’ smoking and teenagers’ smoking. Behavioural self-control and mental self-control have a negative mediating effect on the relationship between smoking opportunities afforded by companions and teenagers’ smoking behaviour.en
dc.description.abstractSamokontrola stanowi umiejętność aktywnego kontrolowania własnego zachowania. Polega na dokonywaniu świadomego, pozbawionego zewnętrznego przymusu, wyboru właściwego zachowania, hamowaniu impulsów, opieraniu się pokusie, odraczaniu zadowolenia związanego z osiąganiem celu. Grupa społeczna może wywierać wpływ na palenie papierosów u nastolatków. Przebadano 700 losowo wybranych uczniów ze szkół gimnazjalnych. Uzyskane wyniki potwierdzają hipotezę zakładającą, że samokontrola jest czynnikiem pośredniczącym w relacji pomiędzy paleniem przez uczniów a wpływem towarzystwa. Wpływ palącego towarzysza jest wyraźnie zróżnicowany w zależności od płci i klasy szkolnej. Istnieje znaczący pozytywny związek pomiędzy wpływem palenia towarzysza a reakcją młodzieży, podczas gdy samokontrola i reakcja palenia są powiązane w sposób negatywny. Samokontrola behawioralna jest negatywnym predykatorem reakcji palenia u nastolatków (p<0.01). Samokontrola emocjonalna i samokontrola poznawcza stanowią negatywne czynniki pośredniczące w relacji pomiędzy paleniem grupy rówieśniczej a paleniem badanych nastolatków. Samokontrola behawioralna i samokontrola poznawcza mają negatywny pośredniczący wpływ na relację pomiędzy dostępnymi sytuacjami palenia w towarzystwie a reakcją palenia nastolatków.pl
dc.language.isoenpl
dc.titleSmoking behaviours in teenagers – companion and relationship influence mediated by the self-control effecten
dc.title.alternativePalenie u młodzieży – wpływ relacji społecznych i towarzystwa zapośredniczony przez samokontrolępl
dc.typeArticlepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord