Studia Psychologica
Przeglądaj według
Kolekcje w tym zbiorze
Najnowsze pozycje
-
Konsekwencje ewaluatywne opisywania ludzi przy pomocy określeń zawierających negację
(2012)Celem zaprezentowanych w niniejszej pracy badań eksperymentalnych, było sprawdzenie, w jaki sposób przetwarzane są komunikaty w postaci negacji dotyczące opisu cech ludzi. Badania te miały na celu zweryfikowanie słuszności ... -
Problematyka wolności w dwóch paradygmatach psychologii: przyrodniczym i humanistycznym
(2012)Wolność jako przedmiot badań w psychologii akademickiej zaliczana była zawsze do przestrzeni trudno poddającej się eksploracji. Zasadniczym powodem nieobecności problematyki wolności w psychologii bądź też jej ... -
Kulturowe ramy stylów radzenia sobie ze stresem. Rola indywidualizmu, kolektywizmu i afiliacyjności
(2012)Celem badań było określenie wpływu orientacji indywidualistycznej, kolektywistycznej i afiliacyjnej na wybór stylu radzenia sobie ze stresem. Przewidywano, że wysoki stopień indywidualizmu będzie sprzyjał wybieraniu ... -
Językowe i kulturowe wyznaczniki rozwoju teorii umysłu u dzieci głuchych
(2012)Artykuł przedstawia przegląd współczesnych badań poświęconych problematyce teorii umysłu u dzieci głuchych. Autorka analizuje uwarunkowania opóźnień rozwojowych ujawnianych przez głuche dzieci wychowane w rodzinach ... -
Perspektywy wykorzystania wyników badań nad przestrzennym komponentem reprezentacji liczb w edukacji
(2012)Przestrzenny komponent reprezentacji liczb był obiektem dużego zainteresowania badaczy w ciągu ostatnich 20 lat. W badaniach z zakresu psychologii i neuronauki wykazano, że reprezentacje liczb są w sposób naturalny ... -
Osobowość jako wyznacznik przystosowania psychospołecznego i dobrostanu chorych przewlekle
(2012)Celem badań było poszukiwanie osobowościowych korelatów przystosowania psychospołecznego osób zmagających się z chorobą przewlekłą. Badaniami objęto grupę 246 mężczyzn ze zdiagnozowaną niedokrwienną chorobą serca. ... -
A comparative study of deaf children’s family resilience
(2012)This study compares families’ adaptation to childhood deafness in China and the Czech Republic. A sample of 160 families with deaf children were studied; 107 from China, 53 from the Czech Republic. The results showed ... -
A rehabilitation programme to increase reading performance in adults with a vision impairment
(2012)This research attempted to establish the content validity of an experimental rehabilitation programme which was carried out in order to show an increase in reading performance – the Reading Performance Vision Rehabilitation ... -
Comparison of written language abilities between adult deaf and young deaf children
(2012)The purpose of the current study was to compare for the first time in Cyprus deaf and hard of hearing (d/hh) children’s written ability with that of adult d/hh persons. One group consisted of young children who were ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 123. Studia Psychologica 5
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2012)Bieżący numer Annales zawiera teksty autorów polskich oraz zagranicznych. Tym razem, tak się złożyło, pierwsze prezentowane są w języku polskim, drugie zaś w angielskim. Ta hybrydowa forma prezentacji, która prawdopodobnie ... -
Respite care for families with children with autism spectrum disorders: how services in Northamptonshire UK are working to meet the challenge
(2011)This paper identifies the importance of respite care services for many families with children with autism spectrum disorder (ASD) but also some of the obstacles that may prevent families accessing such services. It ... -
The use of computer technology and the internet in teaching and therapy of individuals with Autism Spectrum Disorders (ASD)
(2011)Use of computer programs and software in teaching and therapy of individuals with ASD is a relatively new field of research, but it shows very promising results. The use of computer technology and the Internet in ASD has ... -
Sensory perceptual issues in autism: why we should listen to those who experience them
(2011)The paper challenges the way we think about how we analyse and interpret the behaviours we see in Autism Spectrum Disorder (ASD). The focus is on sensory issues, with the main argument being that many of the behaviours ... -
Theory of Mind in autism: more variations and more complexity than once believed
(2011)The present paper is an overview of our research from the last few years, which was aimed at getting a finer image of Theory of Mind impairment and its consequences in autism. Theory of Mind is a crucial human cognitive ... -
Smoking behaviours in teenagers – companion and relationship influence mediated by the self-control effect
(2011)Self-control can be defined as active control of one’s own psychology and behaviour. It is a conscious choice without external supervision and comprises adjusting and controlling behaviour appropriately, inhibiting ... -
The attitudes of mainstream primary school teachers toward inclusive education: a perspective from the People’s Republic of China
(2011)Inclusive education is one of the most important current trends in the theory and practice of education. Though China has carried out many experiments on how to integrate children with special educational needs to learn ... -
The adaptive behaviour of children with an intellectual disability in China
(2011)This article summarizes existing research on adaptive behaviour in children with intellectual disabilities in China in an effort to assess current research findings. It includes the concept, measurement, characteristics ... -
Narrative research on the identity of disabled people in Tibetan culture
(2011)It’s a common view in academia that most disabled people have a negative identity. However, presented long-term anthropological investigation, showed that disabled people had a very positive identity in Tibetan culture. ... -
The sentiments, attitudes and concerns of educators when working under the conditions of inclusion
(2011)This research is part of the international research project SACIE (Sentiments, Attitudes & Concerns about Inclusive Education). The international research team is formed of Dr. Ch. Forlin – Institute of Education Hong ... -
Development of social competences in youths with a visual impairment
(2011)The transition to a self-sufficient lifestyle is not always smooth and easy for adolescents and youths with visual impairments. The article deals with the role of the family as well as the possibilities of vocational ...