• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2012, Studia Psychologica 5
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2012, Studia Psychologica 5
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A rehabilitation programme to increase reading performance in adults with a vision impairment

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
A rehabilitation programme... (378.0KB)
Autor:
Růžičková, Kamila
Bendová, Petra
Růžička, Ivan
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 123, Studia Psychologica 5 (2012), s. [18]-27
Język: en
Słowa kluczowe:
vision impairment
vision rehabilitation
vision training programme
reading skills
reading performance
adults with vision impairments
uszkodzenie wzroku
rehabilitacja wzroku
program treningu wzroku
umiejętności czytania
efektywność czytania
dorośli z uszkodzeniem wzroku
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
This research attempted to establish the content validity of an experimental rehabilitation programme which was carried out in order to show an increase in reading performance – the Reading Performance Vision Rehabilitation Programme (or the RPVRP). The programme was tested on adults with low vision (severe and profound) in the Czech Republic. The following methods of experimental testing were used: reading speed, number of mistakes, and the ability to use obtained information (pretest, posttest No. 1, posttest No. 2) for evaluating the level of increase in reading skills. Results: Our findings confirm that the experimental Reading Performance Vision Rehabilitation Programme significantly influenced the effectivity of using vision potential and increased reading performance in the investigated cases.
 
Celem prezentowanych badań było potwierdzenie skuteczności oraz trafności treściowej eksperymentalnego programu rehabilitacyjnego, który zastosowano w celu usprawnienia efektywności czytania – Reading Performance Vision Rehabilitation Programme (Efektywność Czytania – Program Rehabilitacji Wzrokowej (w skrócie RPVRP)). Program został przetestowany w grupie dorosłych osób z uszkodzeniem wzroku w stopniu znacznym i głębokim w Republice Czeskiej. W celu oceny stopnia poprawy umiejętności czytania zastosowano eksperymentalne metody służące do oceny: tempa czytania, liczby błędów oraz umiejętności wykorzystania uzyskanych informacji (badanie wstępne, posttest nr 1, posttest nr 2). Uzyskane wyniki potwierdzają, że program eksperymentalny Reading Performance Vision Rehabilitation Programme znacznie wpłynął na skuteczność wykorzystania możliwości wzroku i zwiększył efektywność czytania u badanych osób.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/13638
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2012, Studia Psychologica 5

Powiązane pozycje

Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.

  • Elements of shamanism in the poetic vision of Ted Hughes 

    Panecka, Ewa Teresa (2001)
    Praca dotyczy elementów szamanizmu w wizji poetyckiej Teda Hughesa. Przedstawione zostały charakterystyczne dla Hughesa scenariusze mitologiczne: opowieści sufistów, alchemia, Bardo Thödol, których wspólną cechą jest motyw ...
  • Putin-Miedwiediew : two visions of Russia - everlasting dilemma of the development way 

    Kłaczyński, Robert (2013)
    The dilemma of choosing a direction of .future development faced by Russia, both in the political context as well as in the sense of the contemporary political events, still remains unresolved. There are many reasons ...
  • Roland Barthes - Gilbert Durand : visees de l'oeuvre et visions du monde 

    Jasionowicz, Stanisław (1997)
    Praca poświęcona jest analizie działalności Rolanda Barthesa i Gilberta Duranda, współczesnych francuskich krytyków i teoretyków literatury. Głównym celem rozprawy jest konfrontacja postaw intelektualnych, metod krytycznych ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image