Roland Barthes - Gilbert Durand : visees de l'oeuvre et visions du monde
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Jasionowicz, Stanisław
Promotor:
Prokop, Jan
Język: fr
Słowa kluczowe:
BarthesDurand
krytyka literacka
teoria literatury
wyobraźnia
Barthes
Durand
literary criticism
theory of literature
imagination
Data: 1997
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Instytut Neofilologii. Rozprawa doktorska pod kierunkiem prof. dr hab. Jana Prokopa (Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Kraków). Streszczenie pracy w języku polskim na stronach 281-289.Streszczenie
Praca poświęcona jest analizie działalności Rolanda Barthesa i Gilberta Duranda, współczesnych francuskich krytyków
i teoretyków literatury. Głównym celem rozprawy jest konfrontacja postaw intelektualnych, metod krytycznych i
rezultatów badawczych obu krytyków, którzy powszechnie uznawani są za badaczy stojących na przeciwległych biegunach
refleksji humanistycznej.
Pierwsza część pracy przedstawia sylwetki intelektualne Barthesa i Duranda i określa "miejsca wspólne" ich
biografii intelektualnych.
Część druga jest poświęcona analizie metodologicznych aspektów koncepcji R. Barthesa i G. Duranda i kładzie nacisk
na ukazanie ich wysiłków zmierzających do przekroczenia antytezy subiektywizmu i obiektywizmu w badaniach
literackich.
Część trzecia dotyczy wybranych aspektów działalności obu krytyków w odniesieniu do narracyjnych utworów
literackich.
Część czwarta, będąca jednocześnie poszerzoną konkluzją, sytuuje działalność Barthesa i Duranda na tle ogólnych
tendencji zachodniej kultury u progu XXI wieku. The thesis is devoted to analysis of the activity of Roland Barthes and Gilbert Durand. Its main purpose is to
compare and relate the kind of imagination, research methods and the results of findings of these two critics that
are generally considered as representing two extremes of humanities.
In the first part of the paper the intellectual personnalities of R. Barthes and G. Durand are presented. This
allows to indicate the basics elements on which their thoughts are based.
The second part is devoted to the methodological aspect of research activity of these two critics as far as
writings are concerned.
The third part relates the former results of research (presented in the first part of the paper) to R. Barthes’ and
G. Durand’s critical reflections, mainly about narrative writings of the 19th and 20th centuries.
The fourth part, which is also an extended conclusion, aims at thinking over the place of R. Barthes’ and G.
Durand’s activity on the background of general trends of the culture nowadays.