• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Roland Barthes - Gilbert Durand : visees de l'oeuvre et visions du monde

Thumbnail
View/Open
rozprawa doktorska (10.73Mb)
Author:
Jasionowicz, Stanisław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Prokop, Jan
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: fr
Subject:
Barthes
Durand
krytyka literacka
teoria literatury
wyobraźnia
Barthes
Durand
literary criticism
theory of literature
imagination
Date: 1997
Metadata
Show full item record
Description:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Instytut Neofilologii. Rozprawa doktorska pod kierunkiem prof. dr hab. Jana Prokopa (Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Kraków). Streszczenie pracy w języku polskim na stronach 281-289.
Abstract
Praca poświęcona jest analizie działalności Rolanda Barthesa i Gilberta Duranda, współczesnych francuskich krytyków i teoretyków literatury. Głównym celem rozprawy jest konfrontacja postaw intelektualnych, metod krytycznych i rezultatów badawczych obu krytyków, którzy powszechnie uznawani są za badaczy stojących na przeciwległych biegunach refleksji humanistycznej. Pierwsza część pracy przedstawia sylwetki intelektualne Barthesa i Duranda i określa "miejsca wspólne" ich biografii intelektualnych. Część druga jest poświęcona analizie metodologicznych aspektów koncepcji R. Barthesa i G. Duranda i kładzie nacisk na ukazanie ich wysiłków zmierzających do przekroczenia antytezy subiektywizmu i obiektywizmu w badaniach literackich. Część trzecia dotyczy wybranych aspektów działalności obu krytyków w odniesieniu do narracyjnych utworów literackich. Część czwarta, będąca jednocześnie poszerzoną konkluzją, sytuuje działalność Barthesa i Duranda na tle ogólnych tendencji zachodniej kultury u progu XXI wieku.
 
The thesis is devoted to analysis of the activity of Roland Barthes and Gilbert Durand. Its main purpose is to compare and relate the kind of imagination, research methods and the results of findings of these two critics that are generally considered as representing two extremes of humanities. In the first part of the paper the intellectual personnalities of R. Barthes and G. Durand are presented. This allows to indicate the basics elements on which their thoughts are based. The second part is devoted to the methodological aspect of research activity of these two critics as far as writings are concerned. The third part relates the former results of research (presented in the first part of the paper) to R. Barthes’ and G. Durand’s critical reflections, mainly about narrative writings of the 19th and 20th centuries. The fourth part, which is also an extended conclusion, aims at thinking over the place of R. Barthes’ and G. Durand’s activity on the background of general trends of the culture nowadays.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/1771
Collections
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image