Językowe i kulturowe wyznaczniki rozwoju teorii umysłu u dzieci głuchych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kossewska, Joanna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 123, Studia Psychologica 5 (2012), s. [67]-84
Język: pl
Słowa kluczowe:
teoria umysługłuchota
rozwój
Theory of Mind
deafness
development
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Artykuł przedstawia przegląd współczesnych badań poświęconych problematyce teorii umysłu
u dzieci głuchych. Autorka analizuje uwarunkowania opóźnień rozwojowych ujawnianych
przez głuche dzieci wychowane w rodzinach słyszących. Opóźnienie to nie jest jednak
prostą konsekwencją głuchoty per se, ale raczej skutkiem współdziałania wpływu głuchoty
i zmiennych kontekstowych o charakterze językowym i kulturowym. Uczestnictwo dziecka
w konwersacjach realizowanych przy użyciu języka migowego, dotyczących stanów i procesów
psychicznych, zarówno w domu, jak i w szkole, okazuje się kluczowe dla naturalnego
przebiegu rozwoju umiejętności rozumienia fałszywych przekonań. Praktyczna implikacja
cytowanych badań sprowadza się do postulatu obecności migającego modela w rozwoju
dziecka wychowanego w rodzinie słyszącej oraz powszechnej dwujęzycznej edukacji, opierającej
się na założeniu, że głuche dziecko musi opanować najpierw język migowy, a później
foniczny (narodowy) jako język obcy, gdyż nawet w rodzinach, w których język migowy jest
językiem pierwszym, rozwój ToM (Theory of Mind) może być u dzieci głuchych opóźniony,
jeżeli dziecko kształci się w szkole nastawionej na edukację oralną. An overview of contemporary studies on the issue of theory of mind in deaf children is presented
in the article. The author analyses conditions of developmental delays revealed by deaf
children raised in hearing families. This delay is not, however, a simple consequence of deafness
per se, but rather a result of interaction of deafness influence, and contextual linguistic
and cultural variables. Child’s participation in conversations carried out using sign language,
regarding mental states and processes, both at home and in school, seems to be crucial for
the natural course of the development of false belief understanding. Practical implication of
cited conferrals comes down to the postulate of a signing model in the development of a child
brought up in a hearing family and the common bilingual education, based on the assumption
that a deaf child must first master sign language, and then national language as a foreign one,
because even in native signing families, ToM development in deaf children may be delayed if
the child is educated in an oral education-oriented school.