Comparison of written language abilities between adult deaf and young deaf children
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Hadjikakou, Kika
Katsantoni, Ioanna
Matar, Mari-Rita
Mnasonos, Marina
Moustoukki, Maria
Partaki, Eleni
Prodromou, Marios
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 123, Studia Psychologica 5 (2012), s. [7]-17
Język: en
Słowa kluczowe:
deaf and hard of hearing childrendeaf adults
written language
Cyprus
dzieci głuche i niedosłyszące
głuche osoby dorosłe
język pisemny
Cypr
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The purpose of the current study was to compare for the first time in Cyprus deaf and hard of
hearing (d/hh) children’s written ability with that of adult d/hh persons. One group consisted
of young children who were between 12–13 years of age and with congenital hearing losses
(mean 80 dB HL in the better hearing ear at .5, 1, 2, 4 kHz), but without additional disabilities,
who were attending the last grade of various general high schools in Cyprus (N = 11).
They were trained orally in general schools, which they attended exclusively. The comparison
group consisted of 11 adult d/hh persons (mean 75 dB HL in the better hearing ear at .5, 1,
2, 4 kHz), all of whom were between 41–58 years of age, without any disabilities; they all are
signing Deaf and had attended the school for the deaf in Cyprus. All participants were asked
to produce written texts on topics of common interest (about everyday life). The analysis of
the written texts was both quantitative and qualitative. Regarding the quantitative analysis,
the written language was analysed by focusing on a) text content and structure, b) syntax, and
c) vocabulary. Qualitative analysis was applied for further elaboration on the characteristics
observed in the texts of the sample. This study revealed that d/hh children reached better
levels of competence in written Greek compared with adult d/hh people, at least for the investigated
aspects. The findings of the study may be of importance for educators and policy
makers in Cyprus and elsewhere. Celem obecnego badania było dokonanie pierwszego na Cyprze porównania umiejętności
pisania osiąganych przez głuche i niedosłyszące dzieci (ang. d/hh) oraz takie same osoby
dorosłe (d/hh). W skład jednej grupy wchodziły dzieci między 12–13 rokiem życia, z wrodzoną
utratą słuchu (średnia 80 dB HL w lepiej słyszącym uchu przy 0,5, 1, 2, 4 kHz) lecz
bez dodatkowych niepełnosprawności, które uczęszczały do ostatniej klasy różnych, ogólnokształcących
szkół średnich na Cyprze (N = 11). Były one nauczane wyłącznie metodą oralną
w szkołach ogólnych, do których uczęszczały. Grupa porównawcza składała się z 11 osób
dorosłych (d/hh) (średnia 75 dB HL w lepiej słyszącym uchu przy 0,5, 1, 2, 4 kHz), z których
wszystkie miały od 41–58 lat, bez żadnych niepełnosprawności; wszystkie one są osobami
głuchymi posługującymi się językiem migowym i uczęszczały do szkoły dla głuchych na
Cyprze. Wszystkich uczestników poproszono o napisanie tekstów na tematy ogólne (dotyczące
życia codziennego). Analiza napisanych tekstów miała charakter ilościowy oraz jakościowy.
W odniesieniu do analizy ilościowej, analizując język pisany położono nacisk na
a) treść i budowę tekstu, b) składnię oraz c) słownictwo. Analiza jakościowa została zastosowana
w celu dalszego szczegółowego omówienia cech zaobserwowanych w tekstach badanych.
Badanie wykazało, że dzieci (d/hh) osiągnęły lepszy poziom kompetencji pisemnej
w języku greckim w porównaniu z osobami dorosłymi (d/hh), przynajmniej w analizowanych
aspektach. Wyniki tego badania mogą być znaczące dla nauczycieli i decydentów na
Cyprze oraz w innych krajach.