Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 123. Studia Psychologica 5
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kossewska, Joanna
Redaktor:
Kossewska, Joanna
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2084-5596
Język: pl, en
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Bieżący numer Annales zawiera teksty autorów polskich oraz zagranicznych. Tym
razem, tak się złożyło, pierwsze prezentowane są w języku polskim, drugie zaś w angielskim.
Ta hybrydowa forma prezentacji, która prawdopodobnie będzie kontynuowana,
jest pewnym kompromisem uwzględniającym Ducha Czasu. Z jednej strony,
procesy globalizacji dostarczają bowiem wielu argumentów na rzecz tezy, że „nauka
jest jedna”. Z drugiej zaś strony wyciszony głos rozsądku przypomina od czasu do
czasu, że w przypadku tzw. nauk społeczno-humanistycznych mamy do czynienia
z inną sytuacją niż w naukach przyrodniczych lub technicznych. Zainteresowania
dyscyplin społeczno-humanistycznych muszą bowiem uwzględniać lokalną specyfikę,
czyli społeczno-kulturowe uwarunkowania „przedmiotu” czy obszaru swoich
badań oraz wynikającą stąd specyfikę problemów społecznych, praktycznych i teoretyczno-
metodologicznych. Z kolei trudno oczekiwać, aby „światowa nauka” fascynowała
się na przykład recepcją dzieł Mickiewicza (o którym wiemy skądinąd, iż
„wielkim poetą był”) przez polskich gimnazjalistów w okresie przyspieszonej transformacji
ustrojowej. Nie należy też sądzić, że polscy badacze, zajmujący się – załóżmy
– specyfiką narodowej mentalności własnego kraju, marzą o tym, by z odpowiednimi
pracami swoich kolegów zapoznawać się wyłącznie w języku angielskim.
Bieżący numer rocznika cechuje się dużą różnorodnością treści i formy prezentowanych
prac. Część tekstów ma charakter empiryczny, inne mają charakter teoretyczno-
problemowy lub problemowo-przeglądowy. W kilku artykułach, a dotyczy to
zwłaszcza autorów zagranicznych, podejmowane są problemy praktyczne z pogranicza
pedagogiki specjalnej oraz z psychologii. Dzięki tekstowi autorstwa Liu Shenglin
i Miloň’a Potměšíl’a Comparative Study of Family Resilience – który łączy w sobie
wiele walorów – możemy z radością skonstatować, że aktualny numer Annales ma
charakter nie tylko międzynarodowy lecz również międzykontynentalny. The present issue of Annales includes articles from Polish and foreign authors. This
time, as it turned out, the former are presented in Polish, while the latter are in
English. The hybrid form of presentation, which is likely to be continued, is a certain
compromise allowing for the Spirit of the Times. On the one hand, globalization
processes provide multiple arguments for the thesis of “the unity of science”.
On the other hand, though, a softened voice of reason from time to time reminds
that, in the case of so-called social and humanistic sciences, the situation is different
than in natural or technical ones. The interests of social and humanistic disciplines
must take local specificity into account, that is, social and cultural conditions of the
“subject”, or the area of research as well as the peculiarity of social, practical and
theoretical-methodological issues following from that. In turn, it is hard to expect of
“the world science” to be fascinated, for instance, by the reception of Mickiewicz’s
works (who, as we otherwise know, “was the great poet”) by Polish lower secondary
school students in the period of rapid changes in the system. It should not be
thought either that Polish researchers, who deal with – let us assume – mental specificity
of their own country, dream about getting familiar with adequate works of
their colleagues solely in English.
The current issue of Annales features a great diversity of content and form of
the presented articles. Part of the papers are empirical, others are theoretical-problem
or problem-review ones. In a few articles, and this particularly regards foreign
authors, practical problems from the borderline of special education and psychology
are raised. And thanks to the text by Liu Shenglin i Miloň Potměšíl Comparative
Study of Deaf Children’s Family Resilience – which combines various values – we can
delightedly conclude that the present issue of Annales not only has international, but
also intercontinental character.