• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2012, Studia Psychologica 5
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2012, Studia Psychologica 5
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 123. Studia Psychologica 5

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
AUPC. 123. Studia Psychologica 5 (1.478MB)
Autor:
Kossewska, Joanna
Redaktor:
Kossewska, Joanna
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 2084-5596
Język: pl, en
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Bieżący numer Annales zawiera teksty autorów polskich oraz zagranicznych. Tym razem, tak się złożyło, pierwsze prezentowane są w języku polskim, drugie zaś w angielskim. Ta hybrydowa forma prezentacji, która prawdopodobnie będzie kontynuowana, jest pewnym kompromisem uwzględniającym Ducha Czasu. Z jednej strony, procesy globalizacji dostarczają bowiem wielu argumentów na rzecz tezy, że „nauka jest jedna”. Z drugiej zaś strony wyciszony głos rozsądku przypomina od czasu do czasu, że w przypadku tzw. nauk społeczno-humanistycznych mamy do czynienia z inną sytuacją niż w naukach przyrodniczych lub technicznych. Zainteresowania dyscyplin społeczno-humanistycznych muszą bowiem uwzględniać lokalną specyfikę, czyli społeczno-kulturowe uwarunkowania „przedmiotu” czy obszaru swoich badań oraz wynikającą stąd specyfikę problemów społecznych, praktycznych i teoretyczno- metodologicznych. Z kolei trudno oczekiwać, aby „światowa nauka” fascynowała się na przykład recepcją dzieł Mickiewicza (o którym wiemy skądinąd, iż „wielkim poetą był”) przez polskich gimnazjalistów w okresie przyspieszonej transformacji ustrojowej. Nie należy też sądzić, że polscy badacze, zajmujący się – załóżmy – specyfiką narodowej mentalności własnego kraju, marzą o tym, by z odpowiednimi pracami swoich kolegów zapoznawać się wyłącznie w języku angielskim. Bieżący numer rocznika cechuje się dużą różnorodnością treści i formy prezentowanych prac. Część tekstów ma charakter empiryczny, inne mają charakter teoretyczno- problemowy lub problemowo-przeglądowy. W kilku artykułach, a dotyczy to zwłaszcza autorów zagranicznych, podejmowane są problemy praktyczne z pogranicza pedagogiki specjalnej oraz z psychologii. Dzięki tekstowi autorstwa Liu Shenglin i Miloň’a Potměšíl’a Comparative Study of Family Resilience – który łączy w sobie wiele walorów – możemy z radością skonstatować, że aktualny numer Annales ma charakter nie tylko międzynarodowy lecz również międzykontynentalny.
 
The present issue of Annales includes articles from Polish and foreign authors. This time, as it turned out, the former are presented in Polish, while the latter are in English. The hybrid form of presentation, which is likely to be continued, is a certain compromise allowing for the Spirit of the Times. On the one hand, globalization processes provide multiple arguments for the thesis of “the unity of science”. On the other hand, though, a softened voice of reason from time to time reminds that, in the case of so-called social and humanistic sciences, the situation is different than in natural or technical ones. The interests of social and humanistic disciplines must take local specificity into account, that is, social and cultural conditions of the “subject”, or the area of research as well as the peculiarity of social, practical and theoretical-methodological issues following from that. In turn, it is hard to expect of “the world science” to be fascinated, for instance, by the reception of Mickiewicz’s works (who, as we otherwise know, “was the great poet”) by Polish lower secondary school students in the period of rapid changes in the system. It should not be thought either that Polish researchers, who deal with – let us assume – mental specificity of their own country, dream about getting familiar with adequate works of their colleagues solely in English. The current issue of Annales features a great diversity of content and form of the presented articles. Part of the papers are empirical, others are theoretical-problem or problem-review ones. In a few articles, and this particularly regards foreign authors, practical problems from the borderline of special education and psychology are raised. And thanks to the text by Liu Shenglin i Miloň Potměšíl Comparative Study of Deaf Children’s Family Resilience – which combines various values – we can delightedly conclude that the present issue of Annales not only has international, but also intercontinental character.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/13636
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2012, Studia Psychologica 5

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image