Do the Media Dominate the Sport – and Does Anyone Care?
View/ Open
Author:
Nybelius, Marit
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 137, Studia Sociologica 5 vol. 1 (2013), s. [115]-128
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
mediatizationmedia and sport
sport communication
Date: 2013
Metadata
Show full item recordAbstract
Research into the media and sport has been rather poor over the years. At least, that has been the case until
recently, when the field suddenly saw a rapid growth in importance. One reason for this increased interest
is the financial impact sport has on society and the impact the media have on society: this is indisputable.
The market for sport media is gigantic and an active component of the financial situation of sport related to
society. Sport and the media depend on each other. Even if the academic field of media and sport is growing,
the main focus is usually on how the media present sport from different perspectives – for example, the
gender perspective. One focus of this article is the interrelation between the media and a social or cultural
phenomenon, in this case the media and sport. The term mediatization as a conceptual tool in analyzing such
processes will be tested and discussed. I will discuss the problems with the concept and provide an overview
of previous research on the relation between the media and sport. I will further discuss the possible effects
if the field of Sport Communication was to be neglected by the academic world. My main study will be of the
literature about what has been done and what will be done. I will also look at how the field is addressed in
Sweden and Norway and then compare the results with examples from Germany, the USA and Great Britain. Do tej pory badania związków mediów i sportu były raczej niewielkie. Ale od niedawna można zauważyć
wzrost ich znaczenia. Jednym z powodów tego zainteresowania jest wpływ finansowy sportu na społeczeństwa
i skutki wpływu mediów na społeczeństwo: to od dawna jest niepodważalne. Rynek mediów sportowych
jest gigantyczny i stanowi aktywny składnik sytuacji finansowej sportu. Nawet jeśli pole badań akademickich
mediów i sportu rośnie, główny nacisk jest zwykle położony na media; w jaki sposób przedstawiają
sport z różnych perspektyw – na przykład perspektywy płci. Tematem tego artykułu są wzajemne powiązania
między mediami a sportem. Termin mediatyzacja został wykorzystany do analizy tych związków. W tekście
omówione są koncepcje i podane informacje o dotychczasowym stanie badań związków mediów i sportu,
a także wskazane są skutki zaniedbań badawczych w tym zakresie przez świat akademicki. Podstawą badań
jest dostępna literatura na temat tego co zostało osiągnięte i co będzie zrobione w Szwecji i Norwegii.
Autorka porównuje uzyskane wyniki z przykładami z Niemiec, USA i Wielkiej Brytanii.