dc.contributor.author | Wesołowska, Olga | pl |
dc.date.accessioned | 2024-01-24T13:13:28Z | |
dc.date.available | 2024-01-24T13:13:28Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 363, Studia de Arte et Educatione 16 (2021), s. [66]-84 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/12736 | |
dc.description.abstract | Artykuł podejmuje problematykę kreowania wizerunku żydowskich protagonistów w filmach Labirynt kłamstw (Im
Labirynth des Schweigens, 2014, reż. Giulio Ricciarelli) oraz Murer: Anatomia procesu (Murer: Anatomie des
Prozesses, 2018, reż. Christian Frosch). Podstawowym celem badawczym jest tu wskazanie strategii, z jakich
korzystają twórcy tych dzieł w procesie kodowania żydowskości. Refleksji poddane zostają także motywy i role
przypisywane żydowskim postaciom. Materiał badawczy stanowią współczesne produkcje z Austrii oraz Niemiec.
Komparatystyczna analiza umożliwia podjęcie refleksji nad tym, na ile odmienna polityka pamięci i przebieg
rozliczeń z nazistowską przeszłości wpływają na filmowe wizerunki Żydów. | pl |
dc.language | pl | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.subject | komparatystyka | pl |
dc.subject | Żydzi | pl |
dc.subject | kino austriackie | pl |
dc.subject | kino niemieckie | pl |
dc.subject | polityka pamięci | pl |
dc.title | Świadkowie, ofiary, mściciele. Żydowscy bohaterowie w niemieckich i austriackich filmach o procesach zbrodniarzy wojennych na przykładzie Murer: Anatomia procesu i Labiryntu kłamstw | pl |
dc.type | Article | pl |