Show simple item record

dc.contributor.authorNęcka, Monikapl
dc.date.accessioned2024-02-13T10:39:00Z
dc.date.available2024-02-13T10:39:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationWizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevìč-Buś. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [146]-154pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12842
dc.description.abstractCelem nadrzędnym nauczania i wychowania jest przygotowanie dzieci do kreatywnego stylu życia, więc szkoła powinna kształtować nie tylko elementarne sprawności instrumentalne, ale także postawy twórcze oraz estetyczne. Sztuka jest ważnym czynnikiem stymulowania wyobrażeń, a ilustracja jest dyscypliną, która na co dzień dotyczy rzeczywistości dziecka. Powinna cechować się ona najwyższymi walorami artystycznymi. Wrażliwość estetyczna wymaga ciągłej pielęgnacji, a częsty kontakt dziecka z wartościowymi pod względem plastycznym ilustracjami może stać się sposobem na wprowadzenie go w świat wrażeń estetycznych, a przez to w świat kultury. Podręcznik jest pierwszą książką – powszechnie obowiązującą, dostępną dla każdego – kształtującą poczucie tożsamości indywidualnej, społecznej i kulturowej. Na twórcach podręcznika spoczywa więc obowiązek stworzenia dzieła wybitnego, wieloaspektowego i spójnego.pl
dc.description.abstractThe primary goal of teaching and education is to prepare children for a creative lifestyle. The school, therefore, should shape not only the elementary instrumental skills, but also creative and aesthetic attitudes. Art is an important factor stimulating imagination. Discipline that exists in children’s reality is illustration. It should be characterized by the highest artistic value. Aesthetic sensitivity requires constant care and frequent contact of a child with valuable illustrations, which can become a way to introduce him to the world of aesthetic, and thus the world of culture. The handbook is the first book – universally applicable, available to everyone – shaping a sense of individual, social and cultural identity. The authors of the textbooks are therefore obliged to create a work that is outstanding, multifaceted and consistent.en
dc.language.isoplpl
dc.subjectilustracja podręcznikowapl
dc.subjectwrażliwość estetycznapl
dc.subjecttożsamość kulturowapl
dc.subjecthandbook illustrationen
dc.subjectaesthetic sensitivityen
dc.subjectcultural identityen
dc.titleIkonosfera podręczników szkolnych na przykładzie Elementarza Mariana Falskiegopl
dc.title.alternativeIconosphere of schools’ textbooksen
dc.typeArticlepl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record