dc.contributor.author | Nęcka, Monika | pl |
dc.date.accessioned | 2024-02-13T10:39:00Z | |
dc.date.available | 2024-02-13T10:39:00Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Wizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevìč-Buś. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [146]-154 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/12842 | |
dc.description.abstract | Celem nadrzędnym nauczania i wychowania jest przygotowanie dzieci do kreatywnego stylu
życia, więc szkoła powinna kształtować nie tylko elementarne sprawności instrumentalne, ale
także postawy twórcze oraz estetyczne. Sztuka jest ważnym czynnikiem stymulowania wyobrażeń,
a ilustracja jest dyscypliną, która na co dzień dotyczy rzeczywistości dziecka. Powinna
cechować się ona najwyższymi walorami artystycznymi. Wrażliwość estetyczna wymaga
ciągłej pielęgnacji, a częsty kontakt dziecka z wartościowymi pod względem plastycznym ilustracjami
może stać się sposobem na wprowadzenie go w świat wrażeń estetycznych, a przez to
w świat kultury. Podręcznik jest pierwszą książką – powszechnie obowiązującą, dostępną dla
każdego – kształtującą poczucie tożsamości indywidualnej, społecznej i kulturowej. Na twórcach
podręcznika spoczywa więc obowiązek stworzenia dzieła wybitnego, wieloaspektowego
i spójnego. | pl |
dc.description.abstract | The primary goal of teaching and education is to prepare children for a creative lifestyle. The
school, therefore, should shape not only the elementary instrumental skills, but also creative
and aesthetic attitudes. Art is an important factor stimulating imagination. Discipline that
exists in children’s reality is illustration. It should be characterized by the highest artistic value.
Aesthetic sensitivity requires constant care and frequent contact of a child with valuable
illustrations, which can become a way to introduce him to the world of aesthetic, and thus the
world of culture. The handbook is the first book – universally applicable, available to everyone
– shaping a sense of individual, social and cultural identity. The authors of the textbooks
are therefore obliged to create a work that is outstanding, multifaceted and consistent. | en |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.subject | ilustracja podręcznikowa | pl |
dc.subject | wrażliwość estetyczna | pl |
dc.subject | tożsamość kulturowa | pl |
dc.subject | handbook illustration | en |
dc.subject | aesthetic sensitivity | en |
dc.subject | cultural identity | en |
dc.title | Ikonosfera podręczników szkolnych na przykładzie Elementarza Mariana Falskiego | pl |
dc.title.alternative | Iconosphere of schools’ textbooks | en |
dc.type | Article | pl |