• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Logopaedica
  • 2011, Studia Logopaedica 3
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Logopaedica
  • 2011, Studia Logopaedica 3
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formy trybu przypuszczającego (warunkowego) w wypowiedziach dzieci w wieku przedszkolnym

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Formy trybu przypuszczającego... (351.5KB)
Autor:
Brzdęk, Ewa
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 92, Studia Logopaedica 3 (2011), s. [122]-136
Język: pl
Data: 2011
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The category of mood is an expression of the speaker’s attitude towards the content he/ she puts into words connected with ‘truthfulness’. It represents the modal component of the semantic structure of a sentence. The author analyzes forms of subjunctive mood used by children at the age of five and six. Expressing the possible states refers both to the real and imagined worlds. Investigative games make children use many utterances including morphological expressions of modality to inform about hypothetical phenomena. The teacher’s conversation with children makes a special discourse, an argumentative text. Children’s utterances are to account for their knowledge of causal-effective relationships. They prove the skill of logical thinking and inference as well as the very fact of potential changes in reality. Talking about imagined things also allowed to involve axiological and emotional strategies in a conversation. Every sort of sentence that is produced with a particular intention expresses a will that is connected with different types of modality. Using forms of subjunctive mood children want to direct the speaker’s will at himself/ herself, the performer of an action, the object of a wish. Children also express their wills and wishes in this way. Encouragements, invitations, and requests can take a form of subjunctive mood as well.
URI
http://hdl.handle.net/11716/13050
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2011, Studia Logopaedica 3
  • Artykuły naukowe (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image