Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.editorMichalik, Mirosławpl
dc.date.accessioned2024-05-16T07:17:51Z
dc.date.available2024-05-16T07:17:51Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2083-7283
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/13153
dc.description.abstractNa łamach serii „Studia Logopaedica” publikowane były zawsze przede wszystkim artykuły naukowe o charakterze koncepcyjnym, przyczynkowym, polemicznym i przeglądowym. Drugi typ tekstów stanowiły prace o charakterze badawczym (źródłowym). Trzeci – opracowania kazuistyczne. Tradycję tę, odpowiadającą naukowemu profilowi czasopisma, podtrzymujemy i w tym tomie. Praca składa się z dwóch, wyraźnie zaznaczonych części. W pierwszej, dotyczącej metodologicznych i lingwistycznych podstaw logopedii, umieszczono studia i artykuły koncepcyjne, teoretyczne, przeglądowe. W drugiej z kolei, odzwierciedlającej najnowsze tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej, zawarto przede wszystkim opracowania badawcze. Część pierwszą tomu otwiera studium Teodozji Rittel, noszące tytuł Edukacyjna teoria języka jako doświadczenie uczenia się wybranych elementów leksykalnych w szkole. Na jego kartach zajęto się doświadczeniem uczenia się słownictwa społeczno-moralnego w szkole. Oceniono tu również teoretyczne i praktyczne implikacje wyuczalności, stanowiące istotę lingwistyki edukacyjnej. Z kolei opracowanie Marty Szymańskiej pt. Od „umiejętności” do „kompetencji” w szkolnej dydaktyce polonistycznej jest pogłębioną próbą terminologicznego uporządkowania i zredefiniowania kluczowych dla polskiej edukacji polonistycznej pojęć. Kolejny artykuł, napisany przez Paulinę Wójcik-Topór, a zatytułowany Styl potoczny jako wariant w przyswajaniu języka ojczystego, interpretuje elementarną bazę derywacyjną dla pozostałych stylów języka z perspektywy ontolingwistycznej. Wątki dotyczące dyskursu zaburzonego oraz rozwoju mowy dziecka połączyła w swym opracowaniu zatytułowanym Nabywanie mowy w dyskursie zaburzonym na tle najważniejszych modeli ontolingwistycznych Kinga Mietz. Nabywanie języka z perspektywy psychologii poznawczej stanowi przedmiot artykułu Magdaleny Kochańskiej, zaś leksykalno-semantyczna i logopedyczna analiza pojęć niemówienie i niemowność wypełnia treść studium Mirosława Michalika. Część teoretyczną tomu zamyka opracowanie Anny Cholewiak pt. Metodologiczne aspekty badania tempa wypowiedzi (ujęcie neurolingwistyczne), w którym przedstawiono założenia metodologiczne badań tempa wypowiedzi dziecięcych. Pierwszy z tekstów części drugiej, dotyczącej wybranych tematów współczesnej logopedii, napisany przez Agnieszkę Hamerlińską-Latecką, a noszący tytuł Metodyka logopedyczna w przypadku osób po laryngektomii całkowitej, wprowadza Czytelnika w przestrzeń onkologopedii – nowej specjalności w ramach nauki o zaburzeniach mowy. Przegląd badań dotyczących dysfunkcji mowy związanych z zaburzeniami oddychania jest z kolei przedmiotem deskrypcji Izabeli Malickiej. Natomiast Beata Solowska w artykule noszącym tytuł Teoria relewancji w badaniu kompetencji komunikacyjnej chorych z niedosłuchem w następstwie otosklerozy. Projekt badawczy prezentuje możliwość wykorzystania koncepcji Dana Sperbera i Deirdre Wilson w badaniu specyficznego dyskursu surdologopedycznego. Znaczenie bajki terapeutycznej w procesie stymulacji rozwoju językowego i emocjonalnego dziecka omawia Dorota Bełtkiewicz, zaś Emilia Lech w przeglądowym opracowaniu pt. Pierścień Waldeyera w świetle praktyki logopedycznej – ujęcie anatomiczno-czynnościowe dokonuje funkcjonalnego z punktu widzenia logopedy-praktyka opisu gardłowego układu chłonnego. Opóźniony rozwój mowy interpretowany z perspektyw etiologii, diagnozy i terapii znalazł się w centrum zainteresowania Magdaleny Knapek i Agnieszki Chlandy w artykule kończącym drugą część tomu. Logopedia polska drugiej dekady XXI w., realizując zasadę evidence based practice (EBP – praktyki opartej na dowodach) we wszystkich swych odsłonach (epistemicznej, deskrypcyjnej, diagnostycznej, terapeutycznej), posiada status nauki realizującej cele poznawcze, transferencyjne i praktyczne. Wierzymy, iż wpisane w niniejszy tom wymiary: metodologiczno-lingwistyczny i użyteczny status logopedii jako samodzielnej dyscypliny naukowej wzmocnią.pl
dc.languageplpl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl
dc.titleAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 225. Studia Logopaedica 6pl
dc.typeCzasopismopl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord