Narzędzia w procesie programowania i ewaluacji działań z zakresu promocji kultury polskiej za granicą
View/ Open
Author:
Dutka, Grzegorz
Dzięglewski, Mariusz
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978‑83‑68020‑64‑9 (e-ISBN)
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
kultura polskapromocja
badania kultury
promocja polskiej kultury za granicą
badania
narzędzie do badań
Date: 2024
Metadata
Show full item recordDescription:
Publikacja dofi nansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa” nr projektu NdS/533564/2021/2022 („Opracowanie i upowszechnienie narzędzi wspierających promocję polskiej kultury za granicą”. Kwota dofinansowania i całkowita wartość projektu: 796 145,00 zł.Abstract
Niniejszy dokument to kolejny element realizowanego projektu pn. „Opracowanie
i upowszechnienie narzędzi wspierających promocję polskiej kultury
za granicą”. Projekt był finansowany przez MEiN w ramach programu
„Nauka dla Społeczeństwa”. Cele projektu, wraz z metodologią i wynikami
badań, zostały przedstawione w dwóch raportach: Praktyki podmiotów
działających w kraju na rzecz promocji kultury polskiej za granicą (Dąbrowski
i in. 2024a) i Promocja kultury polskiej w Berlinie, Londynie i Nowym Jorku
(Dąbrowski i in. 2024b).
Oprócz raportów z badań, w ramach projektu powstał również dokument
Wskaźniki w procesie programowania i ewaluacji działań z zakresu promocji
kultury polskiej za granicą (Dutka, Dzięglewski 2024). Niniejsze opracowanie
należy traktować jako kolejne uszczegółowienie tego dokumentu,
Autorzy nawiązują w nim bowiem do przedstawionych we wcześniejszej
publikacji wskaźników, a także konsekwentnie opierają się na procesie
programowania i ewaluacji działań promocyjnych. Mimo, iż w kraju prowadzi
się badania percepcji polskich dzieł kulturalnych, co znajduje wyraz
w wielu publikacjach, raportach i podręcznikach z zakresu badań kultury,
obserwuje się niedosyt podobnych badań realizowanych za granicą. Z pewnością
badania takie wymagają większych kosztów i zaangażowania. Mogą
jednak wymagać również specyficznego podejścia, nieco różniącego się
od narzędzi, jakie zwykło stosować się w kraju.
Celem niniejszego opracowania jest dostarczenie konkretnych wskazówek
umożliwiających skonstruowanie własnych narzędzi badawczych
lub przygotowanie specyfikacji dla firm badawczych przez osoby zaangażowane
w promocję polskiej kultury za granicą. Publikacja zawiera także
przykłady narzędzi do badań osadzonych w kontekście autentycznego
wydarzenia, które miało miejsce podczas realizowanych w ramach projektu
badań terenowych za granicą. Dokument ten adresowany jest zarówno
do przedstawicieli instytucji publicznych, jak też i organizacji pozarządowych
działających w kraju i zagranicą. Autorzy opracowania mają nadzieję,
iż zachęci ono czytelników do realizacji własnych badań w procesie planowania
i ewaluacji podejmowanych działań promujących kulturę.
Ze względu na różnorodność działań z zakresu promocji kultury polskiej
za granicą (wynikającą z ukierunkowania na różne obszary kultury
i sztuki, różne kraje, publiczność, kanały promocji i typ wydarzeń) wyzwanie
stanowi skonstruowanie wzorcowych narzędzi – kwestionariuszy ankiet
lub scenariuszy wywiadów – możliwych do zastosowania bez modyfikacji.
Każdy podmiot realizuje badania w nieco innym celu, nierzadko w specyficznym
dla niego obszarze kultury, na różniących się populacjach. Badania,
co zostało już zasygnalizowane w poprzednich dokumentach projektowych
(Dutka, Dzięglewski 2024), można prowadzić również na różnych poziomach
– począwszy od ogólnej problematyki postrzegania kultury polskiej
w społeczeństwach zachodnich, skończywszy na ocenie poszczególnych
wydarzeń czy dzieł artystycznych.
Autorzy starali się zróżnicować sugestie w zakresie formułowania
narzędzi badawczych, mając na względzie możliwość realizacji badań
ilościowych i jakościowych, co znajduje odzwierciedlenie w strukturze
niniejszego dokumentu. Należy również pamiętać, iż realizacja badań wymaga
wiedzy z zakresu metodologii badań społecznych, które znacznie
wybiegają poza zakres niniejszego opracowania. W zależności od obszaru
działalności badania warto poprzedzić pilotażem. Czytelnik znajdzie jednak
w zakończeniu dokumentu wskazówki dotyczące literatury, która pozwala
uzupełnić wiedzę w tym zakresie. Realizacja badań jest jednym z etapów
procesu planowania i ewaluacji działań promocyjnych. Pozyskane dane
wymagają analizy, sformułowania wniosków oraz rekomendacji. Rekomendacje
zaś – w miarę możliwości – powinny być wdrażane, aby zwiększyć
takie parametry działań, jak: skuteczność, efektywność, trafność, trwałość,
oddziaływanie i potencjał promocyjny podmiotu (Dutka, Dzięglewski
2024). Realizacja badań – sama w sobie – nie wystarczy, jeśli nie służy
trafnemu planowaniu i doskonaleniu działań promocyjnych. W przypadku
braku wystarczających zasobów kadrowych do realizacji tego złożonego,
wieloetapowego procesu zaleca się zlecenie badań i opracowanie raportu
wraz z rekomendacjami zewnętrznej firmie badawczej. Wówczas niniejsze
opracowanie może posłużyć jako przewodnik do precyzyjnego przygotowania
specyfikacji zlecenia usługi badawczej.