Wskaźniki w procesie programowania i ewaluacji działań z zakresu promocji kultury polskiej za granicą
View/ Open
Author:
Dutka, Grzegorz
Dzięglewski, Mariusz
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978‑83‑68020‑65‑6 (e-ISBN)
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
kultura polskapromocja
badania kultury
promocja polskiej kultury za granicą
badania
narzędzie do badań
katalog wskaźników
Date: 2024
Metadata
Show full item recordDescription:
Publikacja dofinansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa” nr projektu NdS/533564/2021/2022 („Opracowanie i upowszechnienie narzędzi wspierających promocję polskiej kultury za granicą”. Kwota dofinansowania i całkowita wartość projektu: 796 145,00 zł.Abstract
Katalog wskaźników przydatnych w konstruowaniu założeń strategicznych,
programów i ewaluacji działań promocyjnych stanowi integralną
część projektu „Opracowanie i upowszechnienie narzędzi wspierających
promocję polskiej kultury za granicą” finansowanego przez MEiN w ramach
programu „Nauka dla Społeczeństwa”. Cele projektu, wraz z metodologią
i wynikami badań, zostały przedstawione w dwóch raportach: Praktyki
podmiotów działających w kraju na rzecz promocji kultury polskiej za granicą
(Dąbrowski i in. 2024a) i Promocja kultury polskiej w Berlinie, Londynie
i Nowym Jorku (Dąbrowski i in. 2024b).
W toku realizacji projektu badacze dostrzegli lukę w sferze projektowania,
monitorowania i ewaluacji działań promocyjnych podejmowanych przez
różne podmioty odpowiedzialne za promocję polskiej kultury za granicą.
Niedostatki te dotyczą przede wszystkim skuteczności i efektywności,
a także innych kryteriów, które zazwyczaj uwzględnia się w ewaluacji:
trafności, trwałości, oddziaływania i zakresu efektów interwencji. Jednocześnie,
potrzebę zwrócenia większej uwagi na efekty działań promocyjnych
często podkreślali sami respondenci. Celem niniejszego opracowania
jest uporządkowanie i przegląd dotychczas stosowanych wskaźników
oraz przedstawienie propozycji poszerzenia obszarów programowania,
monitoringu i ewaluacji o nowe. Propozycję taką opracowano – między
innymi – pod kątem wsparcia decydentów, którzy odpowiedzialni są za definiowanie
kierunku polityki kulturalnej oraz strategii promocji polskiej
kultury za granicą na poziomie centralnym, a także przedstawicieli podmiotów
„oddolnych” (stowarzyszeń, fundacji, grup artystycznych, twórców
i animatorów kultury). Ponadto, niniejsze opracowanie adresowane jest
do badaczy zajmujących się promocją kultury oraz instytucjami, które
są za nią odpowiedzialne. Autorzy mają nadzieję, iż decydenci będą mogli
skorzystać z poniższego opracowania:
z określając główne założenia i kierunki polityki kulturalnej na podstawie
pogłębionej diagnozy,
z definiując założenia oraz cele strategiczne i operacyjne uwzględniające
szerokie spektrum kryteriów ewaluacyjnych,
z przyjmując odpowiednie wskaźniki do pomiaru różnych aspektów działań
promocyjnych, które w rezultacie umożliwią rzetelny monitoring
i ewaluację całego systemu promocji polskiej kultury za granicą.
W przypadku przedstawicieli mniejszych podmiotów zaangażowanych
w promocję kultury polskiej za granicą autorzy wierzą, iż dzięki niniejszemu
opracowaniu będą oni mogli:
z zwrócić większą uwagę na proces monitorowania i doskonalenia działań
promocyjnych na podstawie systematycznych badań diagnostycznych,
z dobrać trafne wskaźniki do celów, jakie sobie wyznaczają,
z opracować własne narzędzia ewaluacyjne (lub skorzystać z propozycji
zawartej w osobnej publikacji projektowej 1) w oparciu o te wskaźniki.
Z kolei badaczom oraz dużym instytucjom odpowiedzialnym za działania
upowszechniające kulturę polską za granicą niniejsze opracowanie
pozwoli na:
z opracowanie metodologii i planu badań własnych,
z przygotowanie zapytania ofertowego skierowanego do zewnętrznych
firm badawczych w oparciu o konkretne kryteria realizacji takiej usługi.
Podejście do opracowania propozycji katalogu wskaźników dla opisanych
powyżej odbiorców publikcji za swą podstawę przyjmuje ideę organizacji
uczącej się, która na bieżąco ewaluuje swoje działania i doskonali
je na drodze krytycznej analizy. Takie spojrzenie wydaje się być jedynym
właściwym we współczesnym, dynamicznie zmieniającym się świecie –
pozwala wierzyć, iż działania promujące kulturę polską na arenie międzynarodowej
pozwolą na zbudowanie silnej marki narodowej.
Dokument niniejszy składa się z trzech głównych części. W części
pierwszej sformułowano definicję podstawowych pojęć oraz określono
precyzyjnie kryteria ewaluacyjne. W drugiej przedstawiono zarys dotychczas
stosowanych wskaźników na podstawie dokumentów strategicznych,
programowych oraz sprawozdań podmiotów publicznych. W trzeciej zaś
zaprezentowano propozycję usystematyzowania i uzupełnienia katalogu
wskaźników na podstawie przyjętych kryteriów ewaluacyjnych. Dodatkowo
w Aneksie czytelnik znajdzie tabele z opisem wybranych dotychczas
stosowanych wskaźników.