• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Monografie / Rozdziały (WH)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Monografie / Rozdziały (WH)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Cyfrowe remedia na czytelnicze bariery Pana Tadeusza

Thumbnail
View/Open
Cyfrowe remedia... (1.353Mb)
Author:
Ślósarz, Anna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Orzeł biało-czerwony = An Eagle White and Orange / edited by René Genis, Kris van Heuckelom, Eric Metz. - Amsterdam : Uitgeverij Pegasus, 2024. - S. 367-386
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
cyfrowe remedia
Pan Tadeusz
polski epos narodowy
strategia edukacyjna
przypisy
chmury wyrazowe
interaktywność
witryna
newsletter
aplikacja
MOOC
Date: 2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Epopeje definiują kulturę, przypominają historię, legendy, bohaterów i zbiorową mądrość aby podtrzymywać narodową tożsamość na przestrzeni wieków i tysiącleci. Polska ma ponad tysiącletnią historię i epos z XIX w., młody w porównaniu do Odysei czy Mahabharaty. Jednak w polskiej szkole realia sprzed wieków okazują się nieczytelne, słownictwo archaiczne, wierszowana forma niezrozumiała dla odbiorcy, przyzwyczajonego do surfowania w Internecie. Bariery czytelnicze to dominująca rola objaśnień i brak przystępnych przypisów, z czego wynika mieszanina stylów i pojęciowy zamęt. Zintegrowana Platforma Edukacyjna zawiera 411 zasobów na temat Pana Tadeusza, które nie tworzą spójnego projektu dydaktycznego. W polskiej szkole rzadko wykorzystywane są chmury wyrazowe, ułatwiające rozumienie tekstów. Brak komiksu dla dzieci i wydania sieciowego z interaktywnymi ilustracjami, klipami filmowymi, piosenkami, zgadywankami itp. na wzór "Kid Beowulf" (2024), dostępnego na smatfonie. Potrzebna jest witryna jak "Electronic Beowulf" czy "Beowulf Resources" z możliwością odsłuchania, przeglądania rękopisu, opracowań, adaptacji, parodii, tłumaczeń, kontaktu ze specjalistami, newletterem itp. Nie powstał MOOC, prezentujący Pana Tadeusza w aspektach literackim, historycznym, językowym, muzycznym, edytorskim, artystycznym itd. Przyczyny trudności z odbiorem Pana Tadeusza mają źródło w podporządkowaniu strategii edukacyjnej współczesnemu relatywizmowi i polityce multikulturalizmu. Po doświadczeniach PRL humaniści niechętnie podejmują tematy historii stosunków polsko-rosyjskich czy narodowej wolności. Modernistyczne projekty okazały się sprzeczne z narodowymi tożsamościami. W 2024 r. liberalno-lewicowy rząd wycofał pełny tekst Pana Tadeusza z lektur szkoły średniej.
URI
http://hdl.handle.net/11716/13419
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image