| dc.contributor.advisor | Bar, Joanna | pl | 
| dc.contributor.author | Ngenge, Ransom Tanyu | pl | 
| dc.date.accessioned | 2024-11-05T09:46:06Z |  | 
| dc.date.available | 2024-11-05T09:46:06Z |  | 
| dc.date.issued | 2024-11-15 |  | 
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/13427 |  | 
| dc.description | Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Nauk Społecznych. Rozprawa doktorska - promotor: Dr hab. Joanna Bar, prof. UJ. | pl | 
| dc.description.abstract | This study critically evaluates the alignment of higher education policies in the Central African Economic and 
Monetary Community (CEMAC) with the African Union’s (AU) Agenda 2063 and the Continental Education Strategy for 
Africa (CESA). By employing qualitative research methodologies using grounded theory and NVivo, including 
literature reviews, policy analysis, and interviews with 16 key stakeholders, the research assesses both existing 
and emerging higher education policies trends in CEMAC countries. The findings highlight significant discrepancies 
in educational standards, linguistic barriers, and the lingering impact of colonial educational systems, which 
hinder the effective implementation of CESA and Agenda 2063. The study underlines the necessity of synchronising 
educational frameworks to promote sustainable development, emphasising the need for integrated educational policies 
to enhance human capital development. It draws on postcolonial and decolonial theories, modernisation theory, and 
human capital theory to provide a succinct understanding of the historical, political, economic, and socio-cultural 
factors influencing higher education policies in the subregion. Key findings reveal that the misalignment between 
higher education policies and CESA/Agenda 2063 objectives poses a significant barrier to the socio-economic 
development of the CEMAC subregion. This misalignment is attributed to colonial legacies, inadequate governmental 
leadership, and the prevalence of the “certificate syndrome,” which prioritises certification over critical skills 
and knowledge development. The study concludes with recommendations aimed at fostering subregional cooperation, 
enhancing educational standards, and promoting policy reforms to establish a more structured and effective higher 
education system. This study contributes to the broader discourse on education and development in Africa, providing 
practical implications for policymakers, educators, and development practitioners. It also provides valuable 
insights into the potential of higher education as a catalyst for achieving the goals of Agenda 2063, arguing for 
the alignment of educational policies with CESA to enhance human capital and promote long-term socio-economic 
development. | en | 
| dc.description.abstract | Niniejsze badanie krytycznie ocenia dostosowanie polityki szkolnictwa wyższego w Środkowoafrykańskiej Wspólnocie 
Gospodarczej i Walutowej (CEMAC) do Agendy 2063 Unii Afrykańskiej (UA) i Kontynentalnej Strategii Edukacyjnej dla 
Afryki (CESA). Korzystając z metodologii badań jakościowych, w tym przeglądów literatury, analizy polityki oraz 
wywiadów z kluczowymi interesariuszami, badanie to ocenia zarówno istniejące, jak i nowe polityki szkolnictwa 
wyższego w krajach CEMAC. Wyniki wskazują na istotne rozbieżności w standardach edukacyjnych, bariery językowe oraz 
utrzymujący się wpływ systemów edukacyjnych z czasów kolonialnych, które utrudniają skuteczną realizację Agendy 
2063. Badanie podkreśla konieczność synchronizacji ram edukacyjnych w celu promowania zrównoważonego rozwoju, 
zaznaczając potrzebę zintegrowanych polityk edukacyjnych w celu zwiększenia rozwoju kapitału ludzkiego. Badania 
czerpią z teorii postkolonialnych i dekolonialnych, teorii modernizacji oraz teorii kapitału ludzkiego, aby 
zapewnić kompleksowe zrozumienie historycznych, politycznych i ekonomicznych czynników wpływających na polityki 
szkolnictwa wyższego w subregionie. Kluczowe ustalenia ujawniają, że brak zgodności między politykami szkolnictwa 
wyższego a celami CESA/Agendy 2063 stanowi znaczną przeszkodę dla rozwoju społeczno-ekonomicznego subregionu CEMAC. 
Ta niezgodność wynika z dziedzictwa kolonialnego, niewystarczającego przywództwa rządowego oraz powszechnego 
występowania „syndromu certyfikacyjnego”, który priorytetowo traktuje certyfikację nad rozwój krytycznych 
umiejętności i wiedzy. Badanie kończy się zaleceniami politycznymi mającymi na celu wspieranie współpracy 
subregionalnej, podnoszenie standardów edukacyjnych oraz promowanie reform politycznych w celu ustanowienia 
bardziej zorganizowanego i skutecznego systemu szkolnictwa wyższego. Niniejsze badanie wnosi wkład do szerszej 
dyskusji na temat edukacji i rozwoju w Afryce, oferując praktyczne implikacje dla decydentów, edukatorów i 
praktyków rozwoju. Dostarcza cennych spostrzeżeń na temat potencjału szkolnictwa wyższego jako katalizatora 
realizacji celów Agendy 2063, promując zgodność polityk edukacyjnych z celami rozwoju kontynentalnego w celu 
zwiększenia zdolności ludzkich i promowania długoterminowego postępu społeczno-ekonomicznego. | pl | 
| dc.language | en | pl | 
| dc.language.iso | en | pl | 
| dc.subject | higher education | en | 
| dc.subject | CEMAC | en | 
| dc.subject | Agenda 2063 | en | 
| dc.subject | policy harmonisation | en | 
| dc.subject | sustainable development | en | 
| dc.subject | Africa | en | 
| dc.subject | szkolnictwo wyższe | pl | 
| dc.subject | CEMAC | pl | 
| dc.subject | Agenda 2063 | pl | 
| dc.subject | harmonizacja polityki | pl | 
| dc.subject | zrównoważony rozwój | pl | 
| dc.subject | Afryka | pl | 
| dc.title | New Approaches to Higher Education Policy Orientation in Africa: An Assessment of the African Union’s 2063 Agenda within the Context of the Central African Economic and Monetary Community | en | 
| dc.title.alternative | Nowe podejścia do polityki szkolnictwa wyższego w Afryce: Ocena programu Unii Afrykańskiej 2063 w kontekście Środkowoafrykańskiej Wspólnoty Gospodarczej i Walutowej | pl | 
| dc.type | Thesis | pl |