Poznawcze i funkcjonalne aspekty medytacji w buddyzmie therawady
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Płaneta, Piotr
Promotor:
Jakubczak, Marzenna
Łucyszyna, Ołena
Język: pl
Słowa kluczowe:
medytacjasoteriologia
buddyzm
niebiańskie uczucia
etyka
meditation
soteriology
buddhism
divine feelings
ethics
Data: 2024-12-05
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Nauk Humanistycznych. Instytut Socjologii. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Marzenny Jakubczak, prof. UJ (promotor) oraz dr hab. Ołeny Łucyszyny, prof. IKŚiO PAN (promotor pomocniczy).Streszczenie
Zagadnienie medytacji w buddyzmie therawady badam pod kątem celów poznawczych praktyk medytacyjnych oraz
przypisywanych im funkcji etycznych i behawioralnych. Uwzględniam przy tym dwie perspektywy. Z jednej strony
traktuję filozofię jako ćwiczenie duchowe, które dzięki kultywacji odpowiednich stanów mentalnych prowadzi do
fundamentalnej zmiany w sposobie doświadczania życia. Z drugiej strony przyjmuję perspektywę historyka filozofii i
skupiam się na hermeneutyce tekstów źródłowych, wspomagając się współczesną literaturą przedmiotu.
W swojej pracy bronię tezy, iż w buddyzmie therawady kluczowe jest rozróżnienie dwóch aspektów medytacji oraz
przyznanie priorytetu medytacji rozumianej jako praktyka dhammy przez całe życie, która zakłada, że stany mentalne
towarzyszące każdej sytuacji życiowej są umiejętnie kultywowane z chwili na chwilę. Na plan dalszy schodzi zatem
tak zwana medytacja formalna polegająca na angażowaniu się w określoną co do czasu i miejsca praktykę, która
zmierza do wzbudzenia odpowiednich stanów umysłu.
Drugie ustalenie, które czynię w dysertacji dotyczy charakteru doznań, uznawanych w tekstach źródłowych za pożądany
rezultat praktyki duchowej. Wbrew obiegowej opinii na temat buddyjskiego ascetyzmu i pesymizmu, tradycja therawady
kładzie nacisk na doznania radosne i duchową przyjemność. W swojej interpretacji skupiam się przede wszystkim na
etycznym aspekcie tzw. niebiańskich uczuć (brahma-vihara): miłującej dobroci, współczuciu, współradości i
zrównoważeniu. W akademickiej literaturze przedmiotu oraz w komentarzach niektórych nurtów therawady aspekty te są
często marginalizowane. Analiza palijskich sutt zawarta w niniejszej dysertacji pozwoliła mi przypisać im centralną
pozycję w praktyce medytacji. I study the issue of meditation in Theravada Buddhism in terms of the cognitive goals of meditation practices and
the ethical and behavioral functions assigned to them. I take into account two perspectives. On the one hand, I
treat philosophy as a spiritual exercise which, thanks to the cultivation of appropriate mental states, leads to a
fundamental change in the way we experience life. On the other hand, I adopt the perspective of a historian of
philosophy and focus on the hermeneutics of source texts, supported by contemporary literature on the subject.
In my work, I defend the thesis that in Theravada Buddhism it is crucial to distinguish two aspects of meditation
and to give priority to meditation understood as a lifelong practice of dhamma, which assumes that the mental
states accompanying every life situation are skillfully cultivated from moment to moment. Therefore, the so-called
formal meditation, which involves engaging in a specific time and place practice that aims to induce the right
states of mind, falls into the background.
The second finding that I make in the dissertation concerns the nature of experiences considered in the source
texts as the desired result of spiritual practice. Contrary to popular belief about Buddhist asceticism and
pessimism, the Theravada tradition emphasizes joyful experiences and spiritual pleasure. In my interpretation, I
focus primarily on the ethical aspect of the so-called heavenly feelings (brahma-vihara): loving-kindness,
compassion, co-joy and equanimity. In the academic literature on the subject and in the commentaries of some
Theravada trends, these aspects are often marginalized. The analysis of the Pali suttas included in this
dissertation allowed me to assign them a central position in the practice of meditation.