Personalistyczny wymiar etyki zawodowej logopedy
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Pawlik-Pyda, Dominika
Promotor:
Mrówka, Kazimierz
Język: pl
Słowa kluczowe:
etykalogopedia
personalizm
ethics
speech therapy
personalism
Data: 2024-12-13
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Nauk Humanistycznych. Instytut Socjologii. Rozprawa doktorska - promotor: dr hab. Kazimierz Mrówka, prof. UKEN.Streszczenie
Przedmiotem rozprawy jest opracowanie zagadnienia etyki zawodowej współczesnego logopedy w Polsce. Całości pracy
przyświeca idea personalistycznego podejścia do pacjenta i jego rodziny. Rozprawa składa się z pięciu rozdziałów.
Pierwszy poświęcony jest tematowi personalizmu jako etycznej bazy relacji logopeda – pacjent. Rozdział drugi
zawiera omówienie najważniejszych zagadnień związanych z pojęciem i specyfiką etyki oraz etyki zawodowej, a także
analizę ich zależności. Chodzi tu o zbudowanie bazy dla szczegółowych badań. W skład tej części pracy wchodzi
również podrozdział zawierający omówienie rozwoju moralnego człowieka. Rozdział trzeci poświęcony jest samej
logopedii oraz specyfice pracy logopedy. Treść rozdziału czwartego wypełnia próba wskazania miejsca etyki zawodowej
w pracy logopedy. Określona jest w nim również rola i znaczenie kodeksu etycznego w profesji logopedy. Rozdział
piąty to analiza problemów i dylematów etycznych w pracy logopedy. W tę część pracy zostały również włączone
analizy przypadków związanych z dylematami etycznymi w pracy logopedy. The subject of the dissertation is the development of the issue of professional ethics of a modern speech therapist
in Poland. The entire work is guided by the idea of a personalistic approach to the patient and his family. The
dissertation consists of five chapters. The first one is devoted to the topic of personalism as the ethical basis
of the speech therapist-patient relationship. The second chapter contains a discussion of the most important issues
related to the concept and specificity of ethics and professional ethics, as well as an analysis of their
relationships. The idea is to build a base for detailed research. This part of the work also includes a subchapter
discussing human moral development. The third chapter is devoted to speech therapy itself and the specifics of a
speech therapist's work. The content of the fourth chapter is an attempt to indicate the place of professional
ethics in the work of a speech therapist. It also defines the role and importance of the code of ethics in the
speech therapy profession. Chapter five is an analysis of ethical problems and dilemmas in the work of a speech
therapist. This part of the work also includes case studies related to ethical dilemmas in the work of a speech
therapist.