• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rekonstrukcja sieci dawnych dróg górniczych w polskich tatrach na podstawie danych z lotniczego skaningu laserowego

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (6.209MB)
załącznik_1 (4.120MB)
załącznik_2 (4.121MB)
załącznik_3 (4.121MB)
załącznik_4 (4.120MB)
załącznik_5 (4.121MB)
załącznik_6 (4.120MB)
załącznik_7 (4.120MB)
załącznik_8 (4.121MB)
załącznik_9 (3.031MB)
załącznik_10 (49.79MB)
załącznik_11 (49.79MB)
załącznik_12 (24.89MB)
załącznik_13 (49.79MB)
załącznik_14 (24.89MB)
załącznik_15 (49.79MB)
załącznik_16 (49.79MB)
załącznik_17 (24.89MB)
załącznik_18 (49.79MB)
załącznik_19 (24.89MB)
załącznik_20 (24.89MB)
Autor:
Biały, Szymon
Promotor:
Kukulak, Józef
Kroh, Paweł
Język: pl
Słowa kluczowe:
Tatry
lotniczy skaning laserowy
nieużytkowane drogi
Tatra Mountains
airborne laser scanning
abandoned roads
Data: 2024-12-18
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Nauk Ścisłych i Przyrodniczych. Rozprawa doktorska - promotor: prof. dr hab. Józef Kukulak, promotor pomocniczy: dr Paweł Kroh.
Streszczenie
Celem rozprawy jest odtworzenie sieci dawnych dróg górniczych w Tatrach Zachodnich. Część z nich jest nadal użytkowana. Pozostałe, będące przedmiotem badań, zostały wyłączone z ogólnego użytkowania i podlegają naturalnemu zanikowi. Na podstawie danych z lotniczego skaningu laserowego zbudowano szczegółowy cieniowany model terenu, na którym zwektoryzowano czytelne ślady sieci dróg w oparciu o źródła kartograficzne archiwalne i współczesne oraz badania terenowe. Utworzono bazę danych jednorodnych odcinków drogowych, którym nadano atrybuty związane m.in. z położeniem względem głównych form rzeźby terenu. Obliczono ich długości, spadki profilu podłużnego, wysokości bezwzględne, nachylenia i ekspozycję stoku, na których występują. Odcinkom nadano klasę stopnia czytelności na modelu terenu (1-5), które zostały zdefiniowane zgodnie z opracowanymi szczegółowymi kryteriami. W części analitycznej pracy powiązano cechy i atrybuty odcinków drogowych w bazie danych z klasą ich czytelności na modelu terenu. Na podstawie powiązań i korelacji podjęto próbę analizy przyczyn zróżnicowanego stanu zachowania dróg górniczych i rolnej ich czytelności na bazowym modelu. Efektem prac jest wykonanie uszczegółowionej i uzupełnionej mapy dróg górniczych. Wykazano, że metoda ASL jest przydatna w badaniach form rzeźby antropogenicznych, zwłaszcza małych rozmiarów, w terenach niedostępnych lub chronionych.
 
The main objective of the dissertation is to reconstruct the network of former mining roads in the Tatra Mountains. Some of these roads are still in use, while the others became decline due to natural processes acted on them. Abandoned former mining roads are the subject of this paper. Airborne laser scanning (ALS) data was used to reconstruct the network of old roads. On a detailed terrain model legible traces of the roads were vectorized. The database of homogeneous road sections was developed. Each of them were given attributes related to their location within the main landforms, lengths, slopes of the longitudinal profile, heights AMSL, gradients and aspect of the slopes on which they occur were calculated. An attribute of a class legibility on the terrain model, defined according to the detailed criteria, was given. In the analytical part of the dissertation, attributes of the road sections were weighted against classes of their legibility on the terrain model. On the basis of correlations between them, an attempt was made to analyze the reasons for the varying state of their preservation and thus their varied legibility on the base model. The final result of the study is a detailed and completed map of former mining roads. It was proven that the ASL method is useful in the study of anthropogenic small relief forms, in areas difficult to access or strictly protected.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/13446
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (2015- ) - dostęp ograniczony
  • Rozprawy doktorskie (WGB)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image