Analogiczne formacje słowotwórcze w mowie dzieci w wieku 2–4 lat
Author:
Kaczmar, Klaudia
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 389, Studia Logopaedica 7 (2023), s. [33]-46
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
neologizmyinnowacje leksykalne
analogia
rozwój systemu językowego u dzieci
słowotwórstwo
neologisms
lexical innovations
analogy
development of language system in children
vocabulary
Date: 2023
Metadata
Show full item recordAbstract
W niniejszym artykule omawiam innowacje leksykalne utworzone przez dzieci w wieku 2–4 lat.
Czynię to na bazie korpusu wyrazów zebranego podczas badań podłużnych oraz poprzecznych,
w których wykorzystałam metodę obserwacji uczestniczącej oraz rozmowę kierowaną. Opisuję
także mechanizm wnioskowania poprzez analogię, niezbędny do nabywania struktur systemowych
języka. Podaję również sposoby oraz motywacje służące tworzeniu wyrazów pochodnych.
Wyróżniam przy tym najbardziej produktywne kategorie słowotwórcze powstałe od różnych
części mowy za pomocą charakterystycznych wykładników formalnych. In this article, I discuss lexical innovations created by children aged 2–4. The subject of the
study is a corpus of words collected during longitudinal and transversal studies, in which I used
the method of participant observation and guided conversation. I also describe the mechanism
of reasoning by analogy, which is necessary for the acquisition of language system structures.
In addition, I indicate the methods and motivations for the formation of derived words. With
the help of characteristic formal exponents, I distinguish the most productive word‑
forming categories derived from different parts of speech.