Studium przypadku czteroletniego chłopca z jąkaniem
View/ Open
Author:
Michalczyk, Anna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 389, Studia Logopaedica 7 (2023), s. [71]-85
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
jąkanierodzic
Palin PCI
terapia logopedyczna
stuttering
parent
Palin PCI
speech therapy
Date: 2023
Metadata
Show full item recordAbstract
Artykuł opisuje przypadek 4-letniego chłopca z jąkaniem wczesnodziecięcym oraz efekty jego
terapii przy użyciu programu Palin PCI. Założenia wykorzystanego programu oscylują wokół
zmian w dynamice relacji w najbliższej rodzinie dziecka z jąkaniem, modyfikacji sposobu komunikacji,
otwartym mówieniu o jąkaniu, a także zadbaniu o odpowiedni poziom samooceny.
W artykule opisano cele terapii, które sformułowano wraz dzieckiem i jego rodzicami, przebieg
trwania programu oraz jego efekty końcowe. Wprowadzone oddziaływania terapeutyczne przy
użyciu opisywanego programu przyniosły wymierne korzyści nie tylko dla samego chłopca, ale
również dla jego najbliższego otoczenia, zaś poziom nasilenia jego jąkania uległ odczuwalnemu
zmniejszeniu. The article describes the case of a 4-year‑
old boy with early childhood stuttering and effects
of his therapy using the Palin PCI program. The assumptions of the program used oscillate
around changes in the dynamics of relationships in the immediate family of a child with stuttering,
changing the way of communication, talking openly about stuttering, as well as ensuring
an appropriate level of self‑
esteem. The article describes the goals of the therapy, which were
formulated with the child and his parents, the course of the program and its results. The therapeutic
interactions introduced using the described program brought tangible benefits not only
to the boy himself, but also to his immediate environment, while the level of severity of his
stuttering was perceptibly reduced.