Gradualne badanie umiejętności czytania i pisania w procesie diagnozy i terapii u dorosłych pacjentów z afazją
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Siudak, Anna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 389, Studia Logopaedica 7 (2023), s. [123]-139
Język: pl
Słowa kluczowe:
afazjaczytanie
pisanie
diagnoza
terapia
aphasia
reading and writing
diagnosis and therapy
Data: 2023
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Wielu afazjologów podkreśla diagnostyczną wagę pisma (zob. Wójcik, Topór, 2021; Herzyk,
Pąchalska, Grzesiak‑Witek, Rutkiewicz‑ Hanczewska, Lewicka). Brak jednak jak dotąd systemowych
propozycji wykorzystania tekstu pisanego w celach terapeutycznych. Jednocześnie
badania nad skutecznością wczesnej nauki czytania wykazały jej duży wpływ na stymulację
rozwoju małych dzieci – zarówno tych z zaburzeniami komunikacji językowych, jak i zdrowych
(zob. Cieszyńska, Korendo, 2007, s. 305). Pomimo to wciąż brak szerzej zakrojonych analiz
odbudowy systemu językowego poprzez pismo u dorosłych pacjentów z utratą umiejętności
językowych. Opracowana na podstawie doświadczeń z pacjentami z afazją metoda gradualnej
oceny sprawności czytania i pisania polega na stopniowym przechodzeniu od struktur łatwiejszych
do bardziej złożonych bez wielokrotnego powtarzania tych samych procedur. Many aphasiologists emphasize the diagnostic importance of writing (see Wojcik Topor, 2021,
Herzyk, Pąchalska, Grzesiak‑Witek, Rutkiewicz‑Hanczewska, Lewicka). However, so far there
are no systemic proposals for the use of written text for therapeutic purposes. At the same
time, research on the effectiveness of early reading instruction has shown its great impact on
stimulating the development of young children – both with language communication disorders
and healthy children (see Cieszyńska, Korendo, 2007: 305). Despite this, there is still a lack of
broader analyses of the reconstruction of the language system through writing in adult patients
with language loss.
Developed on the basis of experience with patients with aphasia, the Gradual Literacy Assessment
method involves a gradual transition from easier to more complex structures without
repeating the same procedures over and over again.