Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSiudak, Annapl
dc.date.accessioned2025-02-03T13:30:49Z
dc.date.available2025-02-03T13:30:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 389, Studia Logopaedica 7 (2023), s. [123]-139pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/13484
dc.description.abstractWielu afazjologów podkreśla diagnostyczną wagę pisma (zob. Wójcik, Topór, 2021; Herzyk, Pąchalska, Grzesiak‑Witek, Rutkiewicz‑ Hanczewska, Lewicka). Brak jednak jak dotąd systemowych propozycji wykorzystania tekstu pisanego w celach terapeutycznych. Jednocześnie badania nad skutecznością wczesnej nauki czytania wykazały jej duży wpływ na stymulację rozwoju małych dzieci – zarówno tych z zaburzeniami komunikacji językowych, jak i zdrowych (zob. Cieszyńska, Korendo, 2007, s. 305). Pomimo to wciąż brak szerzej zakrojonych analiz odbudowy systemu językowego poprzez pismo u dorosłych pacjentów z utratą umiejętności językowych. Opracowana na podstawie doświadczeń z pacjentami z afazją metoda gradualnej oceny sprawności czytania i pisania polega na stopniowym przechodzeniu od struktur łatwiejszych do bardziej złożonych bez wielokrotnego powtarzania tych samych procedur.pl
dc.description.abstractMany aphasiologists emphasize the diagnostic importance of writing (see Wojcik Topor, 2021, Herzyk, Pąchalska, Grzesiak‑Witek, Rutkiewicz‑Hanczewska, Lewicka). However, so far there are no systemic proposals for the use of written text for therapeutic purposes. At the same time, research on the effectiveness of early reading instruction has shown its great impact on stimulating the development of young children – both with language communication disorders and healthy children (see Cieszyńska, Korendo, 2007: 305). Despite this, there is still a lack of broader analyses of the reconstruction of the language system through writing in adult patients with language loss. Developed on the basis of experience with patients with aphasia, the Gradual Literacy Assessment method involves a gradual transition from easier to more complex structures without repeating the same procedures over and over again.en
dc.language.isoplpl
dc.subjectafazjapl
dc.subjectczytaniepl
dc.subjectpisaniepl
dc.subjectdiagnozapl
dc.subjectterapiapl
dc.subjectaphasiaen
dc.subjectreading and writingen
dc.subjectdiagnosis and therapyen
dc.titleGradualne badanie umiejętności czytania i pisania w procesie diagnozy i terapii u dorosłych pacjentów z afazjąpl
dc.title.alternativeGradual literacy testing in the process of diagnosis and therapy in adult patients with aphasiaen
dc.typeArticlepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord