Show simple item record

dc.contributor.authorŚwistowska, Annapl
dc.date.accessioned2025-02-03T13:45:39Z
dc.date.available2025-02-03T13:45:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 389, Studia Logopaedica 7 (2023), s. [153]-169pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/13486
dc.description.abstractW artykule przedstawiono zastosowanie ruchomego alfabetu oraz Manualnego Torowania Głosek® w procesie terapeutycznym niemówiących dzieci w spektrum autyzmu. Włączenie obu technik do terapii, tj. komunikacji poprzez pismo oraz werbalizacji poprzez kierowany ruch terapeuty, pozwala doświadczać dziecku przekazania własnych myśli w sposób najbardziej zbliżony do swojego interlokutora. Jednocześnie stymulacja czteromodalna: wzrokowa, ruchowa, dotykowa i słuchowa aktywuje obszary kory mózgowej odpowiedzialne za proces mówienia, dając tym samym dziecku perspektywę rozwoju mowy. Wypowiedzi utworzone z użyciem ruchomego alfabetu przez dzieci z ASD, starsze przedszkolne oraz szkolne, ukazują wieloaspektowość komunikacji językowej, ujawniając ich potencjał intelektualny, który w przypadku braku samodzielnej werbalizacji jest trudny do oceny.pl
dc.description.abstractThe article presents the application of the movable alphabet and Manually Supported Phoneme Production (MTG®) in the therapeutic process of nonverbal children with autism spectrum disorder. Incorporating both techniques into therapy, such as communication through writing and verbalization through the therapist’s guided movement, allows the children to experience expressing their own thoughts in a way most similar to their interlocutor. Simultaneous four‑modal stimulation: visual, motor, tactile and auditory, activates areas of the brain responsible for speech processes, thereby giving the child a perspective on speech development. Utterances created with the use of the movable alphabet by children with ASD, both senior preschoolers and school‑age children, demonstrate the multifaceted nature of language communication, revealing their intellectual potential, which is difficult to assess in the absence of independent verbalization.en
dc.language.isoplpl
dc.subjectautyzmpl
dc.subjectruchomy alfabetpl
dc.subjectmanualne torowanie głosekpl
dc.subjectmowapl
dc.subjectkomunikacja językowapl
dc.subjectautismen
dc.subjectmovable alphabeten
dc.subjectManually Supported Phoneme Production (MTG)en
dc.subjectspeechen
dc.subjectlanguage communicationen
dc.titleKomunikacja dzieci w spektrum autyzmu – zastosowanie ruchomego alfabetu oraz MTG® w terapiipl
dc.title.alternativeCommunication of children on the autism spectrum – the use of the movable alphabet and MTG® in therapyen
dc.typeArticlepl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record