„Co dwie głowy, to nie jedna”... O znaczeniu interakcji w procesie terapii logopedycznej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Konieczna, Dorota
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 400, Studia Logopaedica 8 (2024), s. [27]-41
Język: pl
Słowa kluczowe:
podejście interakcyjneinterakcje językowe
terapia logopedyczna
interakcje rówieśnicze
rówieśnicze wsparcie terapii
interactive approach
language interactions
speech therapy
peer interactions
peer therapy support
Data: 2024
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W artykule przedstawiono propozycję wykorzystania podejścia interakcyjnego w terapii logopedycznej.
Zarysowane zostało ewolucyjne tło interakcji międzyludzkich oraz teoretyczne ujęcie
tego zagadnienia w psychologii, socjologii i językoznawstwie. Następnie autorka przeszła do
praktycznych rozwiązań terapeutycznych, które bazują na wykorzystaniu odmienności relacji
terapeuta−dziecko w opozycji do relacji dziecko–dziecko. Posługując się przykładami z własnej
praktyki terapeutycznej, zaprezentowała, w jaki sposób, pracując z parą podopiecznych, można
wprowadzić ich w interakcje uwzględniające: obserwowanie i naśladowanie, czekanie na swoją
kolej, współpracę, rywalizację i inne. This article presents a proposition of an interactive approach use in speech therapy. The author
has sketched the evolutionary background of interpersonal interactions and its theoretical
view in psychology, sociology and linguistics. Afterwards the author has shown some practical
therapeutic solutions, based on the difference between the therapist – child relation in opposition
to the child – child relation. The examples, used in this article, demonstrate how a kids
couple can perform different types of interactions, including watching and imitating, waiting
for ones turn, cooperation, competition and others.