Głos w subiektywnej ocenie studentów kierunków humanistycznych
View/ Open
Author:
Marszałek, Marta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 400, Studia Logopaedica 8 (2024), s. [73]-80
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
oddechfonacja
krtań
emisja głosu
rezonans
breathing
phonation
larynx
voice emission
resonance
Date: 2024
Metadata
Show full item recordAbstract
Świadome posługiwanie się głosem wymaga dużego zaangażowania ze strony nadawcy, by móc
brzmieć w sposób dźwięczny i przyciągający uwagę odbiorcy. Poznanie zasad powstawania
zdrowego głosu pozwala na dostrzeżenie własnych potrzeb i możliwości w kształceniu prawidłowych
wzorców oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych. Przestrzeganie ich chroni
przed ryzykiem wystąpienia czynnościowych zaburzeń głosu. W artykule przedstawiono badania
z wykorzystaniem kwestionariusza samooceny głosu VHI, przeprowadzone wśród studentów
kierunków humanistycznych. Wyniki pokazały nie tylko kondycję ich głosu, ale także
świadomość barier, które występują podczas różnych sytuacji społecznych. Może być to wstęp
do wyznaczenia standardów kursu emisji głosu dla studentów. Conscious use of the voice requires a great deal of commitment on the part of the sender to
sound resonant and attract the attention of the recipient. Learning the principles of the formation
of a healthy voice allows you to see your own needs and abilities in the formation of correct
breathing, phonation and articulation patterns. At the same time, it protects against the risk
of functional voice disorders. The article presents a study using the VHI voice self‑assessment
questionnaire, conducted among humanities students. The results showed not only the condition
of their voice, but also their awareness of the barriers that occur during various social
situations. This can be a prelude to setting standards for a voice emission course for students.