Analiza językowa wypowiedzi dziecka normatywnie rozwijającego się w kształceniu logopedycznym
View/ Open
Author:
Sedivy-Mączka, Katarzyna
Steczko, Iwona
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 400, Studia Logopaedica 8 (2024), s. [99]-115
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
mowa dzieckarozwój językowy dziecka
schemat opisu wypowiedzi dziecka
praca studenta
child speech
child language development
child speech description scheme
student work
Date: 2024
Metadata
Show full item recordAbstract
Opracowanie dotyczy doskonalenia studenckich umiejętności w zakresie niełatwej do przeprowadzenia
analizy językowej wypowiedzi dziecka neurotypowego. Przedstawiamy wypracowany
w toku zajęć ze studentami logopedii swoisty instruktaż takiej analizy. Zwracamy uwagę
na sposób zbierania materiału językowego, porządek całej pracy, kolejne kroki w opisywaniu
i sposób opisywania poszczególnych podsystemów języka, wreszcie na przykładowym niewielkim
fragmencie wypowiedzi dziecka (dziewczynka 2;2) pokazujemy próbkę analizy, kierując
uwagę na sposób interpretacji zaobserwowanych w wypowiedzi językowych faktów i budowanie
wniosków. The study concerns the improvement of students’ skills in the difficult task of conducting a linguistic
analysis of the speech of a neurotypical child. We present a kind of instruction for such
an analysis, developed in the course of classes with speech therapy students. We draw attention
to the method of collecting linguistic material, the order of the whole work, the successive
steps in describing and the manner of describing individual subsystems of language, and
finally, using an example of a small fragment of a child’s utterance (girl 2;2), we show a sample of the analysis,
directing attention to the manner of interpreting the linguistic facts observed in the utterance and building
conclusions.