Wypowiedzenia okolicznikowe czasu i warunku w języku mówionym dzieci trzyletnich
View/ Open
Author:
Starzyńska, Agnieszka
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 400, Studia Logopaedica 8 (2024), s. [117]-127
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
zaburzenia komunikacji językowejprogramowanie języka
wypowiedzenia okolicznikowe czasu
wypowiedzenia okolicznikowe warunku
rozwój mowy dzieci trzyletnich
language communication disorders
language learning and teaching
adverbial clauses of time
adverbial clauses of condition
speech development of three-year-old children
Date: 2024
Metadata
Show full item recordAbstract
Autorka opisuje badania własne na temat struktur i funkcji wypowiedzeń podrzędnie złożonych
okolicznikowych czasu i okolicznikowych warunku w języku mówionym dzieci trzyletnich.
Przedszkolaki używają schematu: jak A, to B. Wyniki porównywane są z istniejącymi badaniami
nad składnią języka mówionego. Takie zestawienie obrazuje, iż ten schemat wypowiedzenia,
pojawiający się u dzieci w czwartym roku życia, jest częściej używany z wiekiem. Autorka podkreśla
jego dużą przydatność komunikacyjną. W drugiej części artykułu formułowane są wskazówki
dotyczące programowania tych struktur składniowych w terapii dzieci z zaburzeniami
komunikacji językowej. This article presents the author’s research on the syntactic structures and functions of subordinate
adverbial clauses of time and condition in the spoken language of three-year-old children.
Preschoolers employ the if A, then B construction. The results are compared with the existing
research on spoken language syntax. This comparison reveals that this utterance pattern,
emerging in children during their fourth year, increases in frequency with age. The author highlights
its significant communicative value. The second part of the article provides guidelines for
programming the above mentioned syntactic structures in the speech therapy of children with
language communication disorders.