dc.contributor.author | Makarov, Victor | pl |
dc.date.accessioned | 2025-03-13T08:23:57Z | |
dc.date.available | 2025-03-13T08:23:57Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 116, Studia Sociologica 4 vol. 1 (2012), s. [29]-43 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/13588 | |
dc.description.abstract | This article deals with the problems of perceiving Russian identity in the British press at the turn of the
20th century. The analysis was conducted on the materials of the British press dealing with the Far Eastern
Problem. We can compare how “Eastern” was Russia in comparison with the “True East” – Qing (Ch’ing)
China and the other “equivocal European” – Meiji Japan.
The author analyzes publications in the leading British journals and newspapers of the time: “The Nineteenth
Century”, “The Contemporary Review”, “The Fortnightly Review”, “The Times”, “The Economist” and in the
illustrated magazine “The Punch”, for the period 1898–1901. The article displays the different sides of the
Russian image in the press popular among “well-educated” Englishmen. The cartoons of “Punch” provide an
extraordinarily rich resource for analyzing the Russian identity and its different features. The author focuses
attention on an understanding of the Russian identity during the Boxer Rebellion. | en |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest rekonstrukcja wizerunku Rosji w brytyjskiej prasie przełomu XIX i XX wieku. Analizując
materiały dotyczące „problemu Dalekiego Wschodu” autor pokazuje, na ile „Wschodnią” wydawała się
Brytyjczykom Rosja w obliczu „prawdziwego Wschodu” – Chin okresu dynastii Qing (Ćing) oraz innego kraju
o niejednoznacznie europejskiej tożsamości – Japonii epoki Meiji. Badaniem objęto rysunki satyryczne
zamieszczone w latach 1898–1901 w czołowych brytyjskich czasopismach i gazetach tamtych czasów: „The
Nineteenth Century”, „The Contemporary Review”, „The Fortnightly Review”, „The Times”, „The Economist”
oraz ilustrowanym tygodniku „Punch”. Autor ukazuje różne aspekty wizerunku Rosji w prasie cieszącej się
popularnością wśród „dobrze wykształconych” Brytyjczyków. Nadzwyczaj bogatym źródłem analizy rosyjskiej
tożsamości są rysunki satyryczne w magazynie „Punch”. Autor poświęca szczególną uwagę wizerunkowi Rosji
podczas Powstania bokserów. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.subject | image of the Other | en |
dc.subject | British view on Russia | en |
dc.subject | British press | en |
dc.subject | the “break-up of China” | en |
dc.subject | the Boxer Rebellion | en |
dc.subject | the Far Eastern problem | en |
dc.title | The “Borderland” of Europe and Asia: an Ambivalent Identity of Russia in British Public Opinion (in the British Press at the Turn of the 20th Century) | en |
dc.type | Article | pl |