Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMakarov, Victorpl
dc.date.accessioned2025-03-13T08:23:57Z
dc.date.available2025-03-13T08:23:57Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 116, Studia Sociologica 4 vol. 1 (2012), s. [29]-43pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/13588
dc.description.abstractThis article deals with the problems of perceiving Russian identity in the British press at the turn of the 20th century. The analysis was conducted on the materials of the British press dealing with the Far Eastern Problem. We can compare how “Eastern” was Russia in comparison with the “True East” – Qing (Ch’ing) China and the other “equivocal European” – Meiji Japan. The author analyzes publications in the leading British journals and newspapers of the time: “The Nineteenth Century”, “The Contemporary Review”, “The Fortnightly Review”, “The Times”, “The Economist” and in the illustrated magazine “The Punch”, for the period 1898–1901. The article displays the different sides of the Russian image in the press popular among “well-educated” Englishmen. The cartoons of “Punch” provide an extraordinarily rich resource for analyzing the Russian identity and its different features. The author focuses attention on an understanding of the Russian identity during the Boxer Rebellion.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest rekonstrukcja wizerunku Rosji w brytyjskiej prasie przełomu XIX i XX wieku. Analizując materiały dotyczące „problemu Dalekiego Wschodu” autor pokazuje, na ile „Wschodnią” wydawała się Brytyjczykom Rosja w obliczu „prawdziwego Wschodu” – Chin okresu dynastii Qing (Ćing) oraz innego kraju o niejednoznacznie europejskiej tożsamości – Japonii epoki Meiji. Badaniem objęto rysunki satyryczne zamieszczone w latach 1898–1901 w czołowych brytyjskich czasopismach i gazetach tamtych czasów: „The Nineteenth Century”, „The Contemporary Review”, „The Fortnightly Review”, „The Times”, „The Economist” oraz ilustrowanym tygodniku „Punch”. Autor ukazuje różne aspekty wizerunku Rosji w prasie cieszącej się popularnością wśród „dobrze wykształconych” Brytyjczyków. Nadzwyczaj bogatym źródłem analizy rosyjskiej tożsamości są rysunki satyryczne w magazynie „Punch”. Autor poświęca szczególną uwagę wizerunkowi Rosji podczas Powstania bokserów.pl
dc.language.isoenpl
dc.subjectimage of the Otheren
dc.subjectBritish view on Russiaen
dc.subjectBritish pressen
dc.subjectthe “break-up of China”en
dc.subjectthe Boxer Rebellionen
dc.subjectthe Far Eastern problemen
dc.titleThe “Borderland” of Europe and Asia: an Ambivalent Identity of Russia in British Public Opinion (in the British Press at the Turn of the 20th Century)en
dc.typeArticlepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord