Boundary, Diffusion and Transculture in the Everyday Life of Armenians in Switzerland
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Tadevosyan, Aghasi
Poghosyan, Alina
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 116, Studia Sociologica 4 vol. 1 (2012), s. [82]-92
Język: en
Słowa kluczowe:
transculturalismmigration
Armenian
hybridity
boundary
cultural capital
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
In some cases transculturation is manifested in the coming together of Armenian and Swiss cultures and their
smooth diffusion. Such a kind of transculturation gives birth to a new habitus – a hybrid, who adopts cultural
elements of both Armenian and Swiss cultures. Hybrids are mostly represented in the Old Flow. Armenians
from this flow, owing to their longer residence in Switzerland, are more capable of interpreting both
Armenian and Swiss cultures and reacting in both contexts. This contributes to the mutual complementation
of Armenian and Swiss cultures, rather than to their confrontation. The transculture inherent to the Old Flow
more or less defines the practices whereby each cultural code (either Armenian or Swiss) should be used.
In contrast to the Old Flow, the New Flow generally demonstrates a form of transculture which does not stably
grasp the cultural elements of both cultures, but is in a process of continuous change and reconsideration.
It is not shaped on the boundary line of converging Armenian and Swiss cultures, but it is in-between these
boundaries. The space “in-between” the cultures of the home and receiving country are in a lasting conflict.
Often differences between the key interpretative codes of Armenian and Swiss cultures hamper negotiations
between the two cultures, stress the boundaries between the cultures and even cause conflicts on the
boundaries, rather than diffusion and mutual complementation.
Besides the dissimilarities, the transculturation practices of the Old and New Flows have similarities as
well. The transcultures of both flows are quite nonsymmetrical: they do not combine Armenian and Swiss
cultures in all spheres of life equally. In some cultural aspects of public life Swiss culture has been assimilated
intensively, while in the religious, communal and family spheres Armenian culture dominates. Both the Old
and New Flows make much effort to maintain some ethno-cultural codes of Armenian culture, most of which
have a symbolic character. Współistnienie kultur ormiańskiej i szwajcarskiej oraz ich płynna dyfuzja staje się w niektórych przypadkach
ilustracją procesów transkulturacji. Wskutek tych procesów tworzy się nowy habitus – hybrydowy, łączący
elementy obu kultur. Osoby o hybrydowej tożsamości kulturowej pochodzą najczęściej ze Starej Fali emigracji
ormiańskiej. Ormianie z tej fali ze względu na dłuższe przebywanie w Szwajcarii nie tylko sprawniej interpretują
zarówno ormiańską, jak i szwajcarską kulturę, ale też bardziej umiejętnie reagują w obu kontekstach. To
przyczynia się raczej do wzajemnego uzupełniania się tych kultur, niż do ich konfrontacji. Transkultura Starej
Fali do pewnego stopnia określa w których działaniach praktycznych należy stosować odpowiedni (ormiański
czy szwajcarski) kod kulturowy. Dla odmiany, Nowa Fala demonstruje przeważnie rodzaj transkultury, która
zamiast trwałego łączenia elementów obu kultur trwa w procesie ciągłej zmiany i redefinicji. Kształtuje się
ona nie tyle na granicy obu kultur ulegających konwergencji, ile pomiędzy tymi granicami. W owej przestrzeni
„pomiędzy”, kultury krajów rodzinnego i przyjmującego pozostają w stałym konflikcie. Często różnice między
kluczowymi kodami interpretacyjnymi kultury ormiańskiej i kultury szwajcarskiej utrudniają negocjacje pomiędzy
nimi, podkreślają granice międzykulturowe i nawet przyczyniają się do konfliktów na granicach. Nie
dochodzi natomiast do dyfuzji i wzajemnego uzupełnienia.
Oprócz rozbieżności praktyki transkulturowe Starej i Nowej Fali wykazują wiele cech wspólnych. Transkultury
obu fal są dość niesymetryczne: nie łączą one kultury ormiańskiej i szwajcarskiej we wszystkich sferach życia
w równym stopniu. W niektórych aspektach życia publicznego asymilacja do kultury szwajcarskiej odbywała się
bardziej intensywnie, podczas gdy w sferze religijnej, wspólnotowej i rodzinnej dominuje kultura ormiańska.
Zarówno Stara jak i Nowa Fala usiłują zachować pewne etniczno-kulturowe kody kultury ormiańskiej,
z których większość ma charakter symboliczny.